8. august 2018 - 14.30

48 timer i New York

Calle har været et smut i New York - og man kan faktisk nå at opleve meget på 48 timer! Læs selv om alt det, han nåede på sin smuttur til byen, der aldrig sover.

I foråret tilbragte jeg 48 timer i New York – the city that never sleeps!

Selvom jeg helt klart vil anbefale lidt længere tid i byen, så nåede jeg alligevel at opleve en del på 48 timer.

Jeg fløj med SAS, som ofte har nogle rigtig fine priser på billetter til USA, og oplevelsen ombord på deres langdistance fly er absolut godkendt.

Jeg tog afsted fra Danmark en fredag morgen, landede i New York - Newark lufthavnen - kl. ca. 13.30 og stod på mit hotel to timer senere. Klar til at udforske byen!

Fra mit hotel i Hell's Kitchen-området som base fik jeg udforsket en række områder, blandt andet Meat Packing District, Midtown, Williamsburg, Brooklyn og Financial District. Området grænser op til Broadway mod øst og Hudson River mod vest. Og så havde jeg simpelthen kun 15 minutters gang til Times Square!

Bygningerne her er ikke så høje som i eksempelvis Midtown eller nede ved Financial District, så her føles mere åbent og mindre kompakt. Du finder masser af restauranter, cafeer og barer. Prøv fx en pizza og noget mikro bryg på Kiabacca på 10th Avenue.

Om lørdagen stod jeg tidligt op og gik mod syd indtil jeg ramte The Highline Park, som er et gammelt jernbanespor, der er omdannet til park. Det ligger i 1. sals højde, og jeg fulgte parken helt ned til starten af Meatpacking District. Efter en god og solid morgenmad på en af områdets hyggelige små cafeer var jeg klar til at mødes med en lokalkendt guide, som skulle vise mig rundt i kvarteret omkring The Highline. Hele området har siden 80’erne gennemgået en vild udvikling fra et betændt kriminelt miljø til et hipt kvarter med alt udi butikker, cafeer, madmarkeder og meget andet.

Senere på dagen bevægede jeg mig nordpå igen mod mit næste mål: The Intreprid Air, Sea & Space Museum – paradis for teknik- og fly interesserede i alle aldre.

Hvor tit får du lige chancen for, at gå op og ned ad dækket på et hangarskib? Rundt om på dækket står en perlerække af jagerfly, bl.a. et F14 Tomcat, som mange måske kender fra filmen Top Gun med Tom Cruise.

Bagerst på dækket findes en pavillon, som huser rumfærgen Enterprise, og på molen foran skibet står det sidste Concorde-fly, der fløj fra London til New York. Concorden er til dato det eneste passagerfly, der har transporteret rejsende med supersoniske hastigheder (tæt ved 2.000 km/t).

Det var en flot dag, så jeg tænkte at, solnedgangen også måtte blive smuk. Jeg tog derfor op i toppen af Rockefeller Center, også kendt som Top of the Rock. Herfra har du en fantastisk udsigt over Manhattan skyline og Empire State Building mod syd og Central Park mod nord.

Søndag stod jeg tidligt op og sprang på en bycykel. Det er en super let og billig måde ($12 for 24 timer) at komme rundt i byen på, og det er en overraskende sikker transportform. Også i New York!

På min cykeltur kom jeg bl.a. omkring de hippe bydele Williamsburg og Brooklyn, som ligger øst for Manhattan på den anden side af East River. Også disse områder har de seneste år gennemgået en rivende udvikling og bugner af hyggelige butikker, caféer og restauranter! Jeg stillede min cykel et par minutters gang fra 9/11 Memorial og brugte lidt tid på at gå rundt omkring mindesmærket. Det er en ret stærk oplevelse.

Omtrent 48 timer efter, at jeg satte mine ben i Newark lufthavnen, var det tid til at vende snuden hjemad igen. Meget rigere på oplevelser og minder fra denne fantastiske by!