12. september 2018 - 08.15

Rejsebrev fra Sydamerika

Josephine fra C&C har været med mand og to børn i Peru, Bolivia og Chile. Læs med og bliv inspireret til at tage børnene med på familieferie i Sydamerika!

Min familie og jeg valgte at tilbringe den varmeste sommer i Danmark med at rejse rundt i Sydamerika. En rejse i højderne, som gjorde, at sommer blev til vinter, men også at horisonterne blev udvidet både bogstaveligt og i vores hjerter.

Sydamerika med børn

Vores piger er 11 og 9 år og ja, de har været med os rundt i verden, siden de var ganske små. Vi har altid selv rejst og besluttede ret hurtigt at blive ved sammen med pigerne. Hvordan lykkes vi så med det? For os er planlægning nøgleordet. Når vi rejser med pigerne, rejser vi langsommere, vi bygger lommer ind, som vi ved, er afslappende for dem, og vi sætter ambitionsniveauet efter dem.
Til gengæld får vi nysgerrige piger, som altid giver os en anden og ofte meget sjovere vinkel på de steder, vi besøger, og ikke mindst de mennesker vi møder.

En af de vigtigste forberedelser til turen her i forhold til at rejse med pigerne, var at bygge ekstra tid ind til at tilpasse os højden. Børn har ikke samme forståelse for, at lidt utilpashed kan skyldes højden.

Og så gjorde vi lidt ekstra ud af at finde aktiviteter, som vi var sikre på, ville være et hit hos pigerne. Vores erfaring er, at det ofte er de små ting, der gør forskellen.

Ordene her er blot et udpluk af alle vores oplevelser…

Cuzco

Rejser til Peru Cuzco

Vi startede rejsen i Lima, men det var faktisk først, da vi kom til Cuzco, at vi rigtig forelskede os i Peru. Byen er fuld af turister, men stemningen er helt speciel. Lidt som på et skisportssted – alle er der med det samme formål. Og så gør det jo ikke noget, at byen er smuk og velholdt.

Vores første dage i højden gik med et helt specielt besøg hos Ñañay Center, som er et lille lokalt sted, hvor piger fra de omkringliggende børnehjem kan komme og lære IT. Stedet er drevet af ildsjælen Carmen, og det er et projekt, I vil høre mere om i C&C Hjælpeprogrammer.

Machu Picchu
Som for alle andre førstegangsrejsende til Peru var turen op til Machu Picchu også planlagt som det absolutte højdepunkt. Og det var da også med store forventninger, vi vågnede tidligt for at nå bussen fra Aguas Calientes før alle andre.
En forventning som meget hurtigt blev afløst af silende regn, en meget lang kø og manglende regnjakker. Skal være fuldstændig ærlig, må jeg indrømme, at jeg var lige ved at tude, som vi stod der og ventede, men pigerne var de tapreste af os alle og sagde: ”Det skal nok gå, mor”.

Rejser til Peru Machu Picchu

Men da vi nåede op, havde tågen lagt sig tyk og våd omkring Machu Picchu. Tårerne var igen tættere på, men trods tåge, som jo trods alt må være forventelig året rundt i en tågeskov, mærker man straks, at stedet er helt unikt. Mystisk og drømmeagtigt. Og vores søde guide så både vores skuffelse og insisteren på at have en god oplevelse, så vi startede i den nederste del, mens han hold øje med skyerne. Og pludselig viste himlen sig fra sin generøse side, åbnede skyerne og lod solstrålerne varme tågen væk. Normalt følger man en rute rundt på området, men hurtigt fik vi arbejdet os op til udkigspunkterne, og smukke Machu Picchu foldede sig for alvor ud for vores fødder.

Uden børn ville jeg anbefale at bruge hele dagen heroppe. Brug formiddagen sammen med den obligatoriske guide, hvor I kan få en masse viden om stedet, og eftermiddagen på at udforske de mange trails fx op til Solporten, Inkatown. Måske bør man i forvejen booke Waynapicchu trail, som har en 70% stigning. Med børn er aktiviteterne de sammen, men de kan med fordel deles over to dage.

Trods alle turisterne er Machu Picchu sammen med Den Himmelske Freds Plads i Beijing et af de få steder, jeg virkelig har følt det historiske vingesus. Mit håb er blot, at Peru beslutter sig for at mindske antallet af besøgende, så mine piger også får mulighed for at give deres børn samme oplevelse.

Peru Rail fra Cuzco til Puno
Sidste år åbnede Peru Rail op for, at vi igen kan købe enkeltbilletter på toget mellem Cuzco og Puno, så det skulle vi selvfølgelig prøve. Og hvilken tur! Toget er for turister, og turen er planlagt fra start til slut med forskellige aktiviteter, og det viste sig at være ret hyggeligt. Men den virkelige attraktion er naturen, som toget langsomt kører igennem, og som kan nydes fra togets bagerste panoramavogn med en kølig Pisco Sour i glasset.

Rejser til Peru tog Puno

Igen spiller højden ind, da turens højeste punkt ved La Raya er 4.319 meter, og hvor toget også har første stop. Her nød vi udsigten og så os omkring i de små boder med strik og souvenirs.

Titicaca & Isla Del Sol
Langt de fleste besøger kun Isla Del Sol kort som en del af turen fra Puno over Titicaca til La Paz men muligheden for at overnatte på øen, hvor inkariget blev født kunne vi heller ikke sidde overhørig, og vi havde derfor planlagt at blive en nat. Igen var vejret ikke helt med os, da vi kørte ned langs Titicaca søen, og regnen var da også massiv, da vi nåede Isla Del Sol, men ikke noget en varm lokal Qinua-suppe ikke kunne klare.

Rejser til Peru Titicaca

Da vi vågnede næste morgen, lå der sørme også et fint lag nysne og lyste i solen. Isla Del Sol byder på flere korte vandreture og spændende Inka-ruiner, som ikke bliver mindre smukke af snekrystaller, der glimter i solen.

Uyuni Saltørken

Forventningerne til saltørkenen var lidt udfordret af, at vi ikke helt vidste, hvad vi skulle forvente. Vi havde set alle de sjove perspektivbilleder men var fuldstændig uforberedte på det naturfænomen, der mødte os i Bolivia.

Rejser til Bolivia Uyuni

I vores sommerperiode er Uyuni saltørken normalt helt tør, men endelig kom den uventede sne os til gode. Vi fik en helt unik mulighed for at opleve saltørkenen både tør og med det smukke spejl, som smeltevandet normalt kun giver i vores vintermåneder.
Jeg har rejst mange smukke steder i verden, men aldrig har jeg oplevet noget lignede. Dagen, vi havde i Uyuni saltørken, står for os alle som den mest mindeværdige dag af alle. Fra frokost og perspektivfotografering over den helt unikke Isla Incahuasi med de utallige kaktusser til solnedgangens fortryllende smukke spejl.

I Uyuni tilbringer man selvfølgelig natten i en seng af salt, faktisk et helt hotel bygget på salt. Og så gik turen videre til Eduardo Avaroa National Reserve og endnu flere unikke naturoplevelser. Men med fuld respekt for naturen, så var det faktisk takket været vores helt fænomenale guide Angie som med sit smil, varme væsen og enorme viden gjorde, at naturen udfoldede sig for os, som den gjorde. Ikke kun for os, men også for pigerne trods sprogbarrieren.

Rejser til Bolivia Uyuni

San Pedro De Atacama

Sidste stop på vores tur var i Chiles Atacama ørken, og batterierne lod noget tilbage at ønske, da vi sent om aftenen nåede frem. Så i stedet for at hoppe på de obligatoriske ture til Geyser del Tatio og Moon Vally, besluttede vi at leje cykler og tage dagen i vores tempo.
De lokale cykeludlejere har kort over ture i forskellige længder, og vi besluttede, at Quebrada del Diablo eller Devil’s Throat både lå inden for rækkevide og lød cool nok til at besøge.
Lidt ude af byen mødte vi Mackalo Cafe, som nok ikke helt tilfældigt bød på både forfriskende juice og kaffe til de eventyrlystne cykelryttere.
Quebrada del Diablo viste sig at være en smuk, dyb og lang kløft, som er oplagt at cykle eller vandre igennem, og vi havde den stort set helt for os selv.

Rejser til Chile Atacama

Nu havde vi fået smag for de alternative ture i San Pedro De Atacama, så dagen efter var det tid til helt bogstaveligt at tage en bid af Atacama. Men at verdens tørreste ørken faktisk kan byde på både ægte franske croissants, Empanadas med lama, lokalt mikrobryggeri og is med kaktus, det var en glædelig overraskelse.

Hele familien havde en helt fantastisk rejse, og vi har fået rigtig mange gode minder med hjem i bagagen. Ungerne stiller stadig spørgsmål om alt det, vi oplevede, og det er en rejse, vi tit taler om over aftensmaden derhjemme. Vi kan kun opfordre alle - med og uden børn - til at komme over at opleve alt det, Sydamerika har at byde på!