Rejser med et menneskeligt ansigt

I C&C Travel tror vi helt grundlæggende på, at det er godt at rejse ud og møde verden. Vi tror på, at når mennesker mødes, bidrager det til en større forståelse for forskellighed. Derfor vil vi gerne sikre, at vores rejser bidrager med netop dét. Det kalder vi “rejser med et menneskeligt ansigt”.

Hvad er en rejse med et menneskeligt ansigt?

Når vi rejser ud i verden, opstår muligheden for nye møder, nye bekendtskaber og måske endda nye venskaber. Uanset om mødet med lokalbefolkningen kun er kort, tror vi, at det kan bidrage til en glæde, en nysgerrighed og en forståelse, både hos os, der rejser og hos dem, hvis lande vi besøger. Vi kan næsten ikke undgå at komme klogere hjem – klogere på forskellighederne mellem mennesker og klogere på et nyt land.

Vores opfordring er derfor kort og godt, at vi, når vi rejser, skal forsøge at møder menneskerne i det land, vi rejser i.

Vi skal spørge om deres skikke og traditioner. Vi skal se, hvordan de bor og smage den mad, de spiser. Vi skal lære ting og også lære fra os. Vi skal lytte og fortælle om os selv og om livet i Danmark, så dem, vi møder, også lærer noget nyt.

Hvad gør vi for at give din rejse et menneskeligt ansigt?

Vi håber at kunne skabe udgangspunktet for dit møde med lokalbefolkningen. Ikke blot ved at arrangere din rejse men med helt konkrete tiltag, der gør det nemmere for dig at møde menneskerne i det land, du rejser i. Det er meget forskelligt fra land til land, hvilke tiltag vi har implementeret, men fælles for dem alle er, at de er arrangeret i samarbejde med vores agent i landet. Her er lidt eksempler:

  • I Cuba bor du på casa’er, som er private hjem, der tilbyder overnatning til gæster. Du møder værterne og får et godt indblik i deres liv og hverdag.
  • I Colombia og Peru skal du på byrundtur med en lokal guide, der tager dig rundt til de mindre kendte dele af byen.
  • I Sri Lanka har du samme privatchauffør på hele din rundrejse, og han kan fortælle og vise dig mange sider af landet, som ikke står i guidebogen.
  • I Thailand har du mulighed for at besøge en skole eller en børnehave, som er støttet af C&C Hjælpeprogrammer, og I Indien og Vietnam kan du besøge en organisation, der arbejder med gadebørn.
  • I Filippinerne bliver du personligt mødt i lufthavnen af en guide, der også kan tage dit på rundtur i Manila.
  • På Bali bliver du inviteret til middag hjemme hos vores gode samarbejdspartner Mr. Made.

Hvad kan du selv gøre?

Et møde mellem mennesker kræver, at begge parter er åbne og oprigtigt interesserede. Vores opfordring er enkel:

Spørg ind til folks liv. Snak med bartenderen. Spørg ind til frugterne på markedet og sælgerens dagligdag. Smil til taxachaufføren og spørg, hvordan han har det. Smil til hotelpersonalet og spørg, om de har nogle forslag til, hvor du skal tage hen – måske kender de steder, der ikke står i turistbrochuren.

Vink tilbage til børnene, når de vinker til dig på vej hjem fra skole. Bare dette korte møde er med til at give en oplevelse af børnenes åbenhed og interesse i helt fremmede mennesker.
Køb en flaske vand eller en snack i vejsideboder og på småcaféer og se livet udfolde sig. Snak med ejeren, måske med fagter og få et godt grin.

Tag med til den lokale basketballkamp, cricketmatch eller hvilken sportsbegivenhed, der nu end måtte være i byen.

Hyr en taxa, tuktuk – eller hvad der nu findes – for en time eller dag og kør ud i det blå. Bed chaufføren køre rundt på må og få, spørg om han kender nogle interessante steder, eller bed ham stop ved et marked eller noget andet interessant.

Vi glæder os til at høre om din rejse

Vi håber, at du, når du kommer hjem fra din rejse, vil fortælle os om den. Vi vil gerne høre, om du oplevede ”et menneskeligt ansigt”, om du fik nogle interessante bekendtskaber, og om du lærte noget nyt. Vi vil også gerne have idéer til, hvad vi kan gøre for at give vores rejser endnu mere menneskeligt ansigt.

Rejser med et menneskeligt ansigt
Rejser med et menneskeligt ansigt
Rejser med et menneskeligt ansigt
Rejser med et menneskeligt ansigt