Lottes Ecuador

Ecuador og Galapagos

Lotte har været en tur i Ecuador – et land, hun med egne ord kalder fortryllende! Læs med og find ud af, hvorfor hun kommer tilbage igen og igen…

Landet på Ækvator og glædeligt gensyn

Jeg har glædet mig som et lille barn til at gense mit elskede Ecuador. Jeg var her sidste gang for 7 år siden og dette er mit 3. besøg i alt.  Jeg har pakket kufferten med en masse spændene aftaler og møder. Efter en dejlig flyvetur bliver jeg mødt i lufthavnen af vores agent og kørt til første hotel på turen.

rejser til Ecuador

Jeg har valgt at prøve 2 forskellige hoteller i Quito. Det første er La Casona de la Ronda, som ligger lige midt i den gamle bydel. Meget hyggeligt hotel med en helt fantastisk morgenmad. Efter en godt nats søvn, så starter eventyret endelig! Jeg bliver hentet om morgenen for at tage på City tour og at få genopfrisket min viden om Quito. Jeg er så heldig at få tildelt Diego, som skal være min nye ven de næste 8 dage. Han er født og opvokset i Quito og har 2 brødre. Hans far har været på Ecuadors fodboldlandshold, hvilket han er meget stolt af. Han virker dog lidt skuffet over min manglende fodbold-entusiasme…

Han selv er meget interesseret i musik og spiller i et band. Vi traver byen rundt i ca. 5 timer og der er en masse gensynsglæde, og han viser mig også nye sider af byen. På et tidspunkt beder jeg ham om at droppe turistinformationen og i stedet vise mig, hvad han bedst kan lide ved byen. Straks lyser han endnu mere op og viser mig den hyggeligste lille kaffebar, hvor de kun serverer kaffe fra Ecuador. Så vi hygger og spiser empañadas.

Godt træt i fødderne er jeg tilbage på hotellet om eftermiddagen, men oplevelserne er ikke slut for i dag. Om aftenen skal jeg nemlig mødes med en gammel ven gennem 15 år, min ven Luis og hans bror Javier. For 10 år siden var jeg på Galapagos og sejle med Javier. Jeg har arbejde meget tæt sammen med Luis, så det var de store krammere, der blev taget i brug. Det blev til en dejlig aften med grin og opdatering og et par drinks.

På tur til midten af verden

Næste dag henter Diego mig og vi tager på endnu et eventyr. Vi tager til Mite del Mundo, hvor man kan stå med en fod på hver side af Ækvator.

rejser til Ecuador

Derfra kører vi til Lake Imbabura, som ligger på vej til Otavalo. Otavalo er en smuk by et par timer nord for Quito. Markedet er et af de vigtigste og største i hele Sydamerika. Her er marked alle dage, men det er dog størst i weekenden. Bestemt et besøg værd, hvis du er på disse kanter.

Om natten sover jeg på hotel San Fransisco, som ligger tæt på La Casona de la Ronda, hyggelige værelser og god belligenhed.

På hesteryg i vilde landskaber

Næste morgen henter Diego mig tidligt og vi køre til Cotopaxi Nationalpark. Fantastisk gensyn med Cotopaxi-vulkanen i 4.600 meters højde. Puha, man bliver lidt forpustet! Men som vi kører mod vulkanen kommer solen frem for at hilse. Jeg bliver gang på gang imponeret over disse bjerge og uendelige vidder. Det er uendelig smukt, og jeg føler mig så lille i dette landskab. Efter et par timer forsætter vi til Ranchen Hasienda el Provienir . Den smukkeste lille farm, der ligger oppe i højderne.

Efter en dejlig nats søvn og en gang massage, får jeg en snak med en dame fra Australien, der har boet 20 år i Ecuador. Hun og hendes mand har opfyldt deres drøm om at arrangere korte og lange rideudflugter i bjergene. Vi udvekslede visitkort, og endnu en ny bekendt blev føjet til listen. Jeg skal selvfølgelig også lige prøve en ridetur i bjergene, inden jeg forsætter til Lagon Quilotua – en vulkankrater sø i 4.000 meters højde med en fantastisk udsigt!

Derefter er det tid til at trekke et par timer i denne storslåede natur. Vi gør også et kort stop i byen Tigua, som er en by, der er berømt for dens kunst. Efter en lang og spændende dag, bliver jeg kørt til Hostaria Del Andalusia. WAUW, et helt fantastisk sted. Jeg har aldrig set så stort et hotelværelse. Spiste den lækreste ostefondue til aften og nød natten på dette historiske sted, med egen pejs på værelset.

Togtur til Djævlens Næse

Meget tidligt næste morgen kører Diego og jeg afsted mod Alausi. Første gang jeg var her, kørte toget til Djævlens Næse ikke, og jeg blev snydt for denne tur. Så denne chance må ikke forspildes! Turen levede op til alle mine forventninger og mere til. Endnu en fantastisk dag på toppen af verden.

Diego var meget interesseret i at vide, hvordan jeg havde sovet på Hostaria Del Andalusia om natten. Han fortalte, at hotellet er berygtet for at det spøger, og at man om natten kan høre en ung kvinde synge. Jeg må have været meget træt, for jeg hørte hende ikke…

Kurs mod Cuzco

Efter togturen tager jeg til Inka Pinca-ruinerne på min vej til Cuzco.

rejser til Ecuador

Jeg har ikke tidligere været i Cuzco, så jeg glæder mig til at opleve byen som er kendt for dens kultur. Og så er det faktisk her, Panama-hatten stammer fra! Cuzco er en meget køn by, og jeg tager på byrundtur med Diego. Vi kører ud og ser en fabrik, hvor de fremstiller Panamahatte. Her kommer kvinder med deres flettede råhatte, som de sælger – og der aflønnes efter kvaliteten af deres flet. Der bliver også lige tid til at besøge det lokale museum, hvor de udstiller en masse om landet, samt de lidt uhyggelige skrumpehoveder. Om aftenen er vi ude og spise marsvin, ”guy”. Endnu en dejlig dag!

Jeg sover på hotel Pousada del Angel, hyggeligt hotel, men meget kedelig morgenmad.

Nationalparker og leguanparker

Næste dag køre vi til Cuenca Nationalpark, hvor vi trekker rundt om Cajas-søen. Det er en tur på et par timer, men det er lidt hårdt i den tynde luft. Om eftermiddagen når vi frem til Guayaquil. Jeg bor på Uni Park hotel, der er et stort og internationalt hotel. Det ligger lige over for Leguana-parken, som er fyldt med leguaner, fisk og skildpadder. Hyggeligt åndehul i denne store by.

rejser til Ecuador

Jeg tager ned til havnen og vandrer på Malacon, som promenaden langs havnen hedder. En dejlig aften, inden jeg skal videre.

Gensyn og “Galapagos” for fattigmænd

Så er det tid til at sige farvel til Diego, og jeg forsætter til Puerto Lopez, hvor jeg skal gense kysten og min bonusfamilie. Jeg har i 2 år haft Dorris fra Ecuador boende som au pair, og nu skal jeg gense hendes familie, jeg ikke har set i 8 år. Det bliver en skøn aften med friskfanget fisk, guitarspil og hygge.

rejser til Ecuador

Tænk at være så heldig at have venner over hele verden, heldige mig 🙂

Næste dag tager jeg båden til Isla de la Plata, der ligger ud for kysten i Puerto Lopez, også kaldet fattigmands-Galapagos. Da jeg har været på Galapagos de andre 2 gange jeg var i Ecuador, har jeg ikke været på Isla de la Plate før, men nu skal den besøges. En skøn dag på havet, fik set skildpadder, de søde sule-fugle og masser af fregatfugle og snorkling. En dejlig dag og bestemt et besøg værd. Jeg boede på et lille resort lidt uden for byen som den eneste på hotellet. Her var en fin udsigt, men man bør bo centralt nede i byen.

Tidligt om morgenen bliver jeg hentet og kørt tilbage til Guayaquil, hvorfra jeg flyver til Quito.

rejser til Ecuador

Jeg mødes men agenterne fra kontoret i Quito og er ude og spise med dem. Jeg sover på Hacienda Jiminita, en gammel familiedrevet farm, der i dag bruges som hotel. Her er meget smukt, og masser af kolibrier summer i haven.

På eventyr i Amazonas

Så er det tid til at flyve fra Quito til Coca og derefter ind i Amazonas på logden Sacha, som betyder skov. Det er en af de smukkeste lodges, jeg har været på – det er faktisk lige før, at det var lidt for fint til mig.

Jeg har både et skønt værelse, og også et badeværelse med udsigt!

rejser til Ecuador

De næste 3 dage står den på regnskov- regnskov- regnskov.

Jeg fik set rigtig mange dyr og besøgt lokale familier, og jeg blev endnu klogere på, hvordan man lever, og ikke mindst overlever, i de imponerende jungler i Amazonas. Og så mødte jeg også de fantastiske dovendyr! Mit eget foto af dovendyret ligner bare træer 🙂 Så jeg har lånt et fra mine kollegaer, så jeg alligevel kan vise jer et af mine favoritdyr…

rejser til ecuador

Maden på lodgen var fantastisk, men mindre kan også gøre det. Men jeg må nu sige, at det også var dejligt at blive lidt forkælet.

Tror ikke jeg havde overlevet hvis jeg selv skulle have skudt min mad 🙂 Det er sværere at skyde med pusterør, end det lige ser ud til!

rejser til Ecuador

Og jo der blev også arbejdet en masse – jeg var trods alt afsted med jobbet! Her er et C&C kontor, Amazonas-style. Jeg fik sjovt nok flere jobansøgninger da jeg lagde dette på Facebook…

På gensyn til Ecuador!

Fra junglen flyver jeg tilbage til Quito, hvor jeg har et sidste møde inden det går tilbage på kontoret i København, med kufferten fyldt med oplevelser og skønne rejseminder. Kan ikke vente til jeg skal tilbage til dette skønne land, med dets vidunderlige mennesker og natur!

Kunne du li' opslaget?
Del på de sociale medier!

Andre indlæg fra Ecuador og Galapagos

Andre indlæg fra denne forfatter