26. januar 2018 - 11.30

Galapagos - glitrende og godt!

Galapagos - sikke en drøm! Og tænk, at jeg har fået lov at være med i den drøm... Det er natur, som du bare ikke finder noget andet sted i verden, og dyr der slet ikke har lært at være bange for mennesker.

Så blev det tid til glitrende Galapagos, som er så anderledes – og har så ekstrem natur! Jeg skulle bo på båden Treasure of Galapagos i 5 dage, en sindssyg lækker katamaran, med masser af plads og luksus.

Dag 1 på cruiset - ombord og af sted!

Jeg var ankommet med flyet til San Cristobal, så den første dag var vi dér. Her besøgte vi et informationscenter om Galapagos, hvor vores guide gav os et indblik i historien om Galapagos og om den forskellige og fremmedartede natur, som øerne er så kendt for. Allerede første dag, så vi søløver – de var alle vegne, og de lod sig slet ikke røre af, at der kom en flok på 15 mennesker. Og som I nok vil kunne fornemme i resten af bloggen, så så vi rigtig mange søløver!

Dag 2 på cruiset - Española

Den første hele dag, altså anden dag på båden, startede ved Øen Española, Gardner Bay, hvor der var søløver på stranden og en enkelt leguan. Vi skulle naturligvis også snorkle, hvilket jeg elsker, men hvis jeg skal være helt ærlig, så var det en meget kold oplevelse! Og det er til trods for, at jeg havde våddragt på, som skulle tage den værste kulde. Der var en rigtig mange flotte fisk.

Lige inden vi skulle spise frokost på bådens dæk, så vandsprøjt fra havoverfladen. Det viste sig at være et par spækhuggere! Vi skyndte os ned i de små både, så vi kunne komme tættere på. Det var fantastisk! De svømmede ret tæt på os, og det er nogle store dyr. Smukt, imponerende og en lille smule skræmmende, for de ville kunne vælte os om kuld let som ingen ting…

Dagens andet stop var ved Punta Suarez, som også er på øen Española, her gik vi en tur rundt, hvor vi så søløver og leguaner (som i rigtig rigtig mange af begge dele!!) og forskellige fugle blandt andet Albatros og blåfodede suler. Det er underligt at gå mellem dyr, der overhovedet ikke er bange for mennesker. Dyrene her kommer helt tæt på, og de lod sig gerne fotografere.

Dag 3 på cruiset - Floreana og masser af snorkling

Næste dag var det tid til at udforske øen Floreana. Dagens første stop var øens postkontor. Det er faktisk bare en tønde, hvor folk ligger postkort ind, og så tager turisterne bare et par postkort med hjem – postkort som skal til hjem til samme land som en selv. Der var dog ingen til Danmark.

Samme dag var vi ude at snorkle med søløver. Uhhh det var fedt, for sådan nogle har jeg ikke snorklet med før. De legede rundt i vandet og var lynhurtige. Det var fascinerede at se dem under havoverfladen, for der er de noget mere aktive, end de er på land, når de ligger og dovner.

Efter frokost snorklede jeg igen, denne gang i en anden bugt ved Floreana. Jeg så skildpadder, fisk og en enkelt haj. Igen havde jeg dog lidt svært ved vandtemperaturen, så jeg snorklede ikke så længe. Dagens andet stop var også på Floreana, Point Cormorant, hvor der er chance for at se flamingoer, desværre var de ude at flyve, da vi var der. Til gengæld så vi en masse af de farvestrålende Sally Light Foot krabber, der holder til på Galapagos' sorte klipper. Der besøgte vi også ”Flour Sand Beach”, hvor sandet var så fint som mel! Det var en fed ø, og jeg fik lidt ro til at nyde solnedgang og gå langs stranden.

Dag 4 på cruiset - skildpadder og strand

Dag fire var tætpakket! Vi skulle have fløjet sent næste dag, men vores fly var blevet rykket frem, og derfor skulle vi opleve rigtig meget på kort tid. Vi startede på Santa Fe, og derefter var vi på Santa Cruz, hvor vi så kæmpe skildpadder. Jeg hilste på nogle af de største – hold da op, de er enorme!

Vi sluttede dagen ved Tortuga Bay – en smuk hvid kornet strand, men igen hvis du spørger mig, så var havet slet ikke varmt nok. Jeg sad og nød solen og så pelikanerne fiske. Jeg havde også et stop på båden Nemo I, så jeg kunne se den fine katamaran, som vi ofte sælger. Den emmede af hygge og nærvær. Og ja den skal jeg helt sikkert prøve næste gang.

Meget tidlig morgen gik det mod lufthavnen. Sikken en drøm Galapagos havde været, og ja tænk at jeg havde fået lov til at være med i den!

Jeg vil og skal helt sikkert tilbage! Nu ved jeg, at jeg skal spare op til at opleve mere af Sydamerika. For det kan helt sikkert betale sig! Mon det ikke sker i den nærmeste fremtid, at jeg vender tilbage til det imponerende kontinent.
Læs min blog om Ecuadors fastland her!