Lars’ blog om sin rejse til Thailand

Thailand

Lars er netop vendt hjem fra en spændende rejse til Thailand, hvor han var en hel måned med sin kæreste – både i Nordthailands natur og bjerge og på adskillige bounty-øer. Det er blevet til en super rejseblog!

Hyggelige Chiang Mai

Jeg har lige været i Thailand, og denne gang havde jeg besluttet at opleve lidt mere af Nordthailand. Jeg har rejst i Thailand fem gange, så det var på tide at opleve noget mere end bare lækre strande! Min kæreste og jeg startede i Chiang Mai. Jeg har været der før, og byen ligner sig selv. Om dagen så jeg mest templer og markeder. Vejret var skønt – måske lige lovlig varmt – og vi kunne i ro og mag vænne os lidt til at være kommet til Thailand.

Jeg foretrækker at gå rundt i byen om aftenen, hvor den er helt utrolig hyggelig! Natmarkederne er allesammen ét stort mylder af mennesker, madboder og småboder i alle afskygninger, og der er en helt særlig stemning. Vi prøvede at smage “sticky rice” med mango, og ellers lød der masser af ”Cheap Charlie!”, ”Very special price” og “Massage!?” fra alle retninger.

Chiang Mai er et rigtig godt sted at starte, fordi byen ikke er nær så hektisk som Bangkok – og super hyggelig. Du kan se et udvalg af vores rejser til Chiang Mai her.

Naturen i højsædet

Næste stop var Pai, som oser af backpacker-stemning. Vi var der lidt uden for sæson, så det var meget tørt, men det var tydeligt at se, at naturen er smuk! Den lille by er ikke noget særligt i sig selv – den var fuld af kinesere og backpackere – det er omgivelserne, floden og stemningen, der er noget værd.

Vi lejede scooter, og mit råd til alle, der skal hertil, er at gøre det samme! Det er den helt rigtige – og eneste – måde at komme rundt på. Det kostede kun ca. 40 kr. om dagen, og de var super nemme at køre på – især for min kæreste, der sad i sidevognen og dovnede den :). Vi kørte op på bjerget og nød udsigten ud over byen, naturen og floden, mens solen gik ned. Det var virkelig flot!

Den største oplevelse vi havde i Pai var helt klart Pai Canyon – kløften var meget dyb, og det gav et sug i maven, når man stod der og kiggede ud over kanten. Jeg havde heldigvis rigtige sko på – kæresten var i klipklappere, og det kan ikke anbefales! Man skal helst ikke snuble :).

Om aftenen gik vi rundt i den lille by, smagte på mad i gadekøkkenerne og kiggede på tingeltangel i boderne. Vi fik også en times super god massage, og det var velfortjent efter al den vandring og scooterkørsel. Faktisk faldt jeg i søvn, så god var den!

Ud i ingenmandsland

Det var virkelig en omvæltning at komme til Soppong – ude midt i ingenting. Jeg så ikke en eneste turist, mens jeg var her! På de få restauranter her er, spiser man for 2-3 danske kr. Og maden er bare super!

Vi boede på Pen Cave Homestay, og jeg skal hilse og sige, at Pen laver sindssygt god mad! Hun har sin egen køkkenhave og dyrker både kaffe og passionsfrugter selv. Og så er hun bare så gæstfri og sød – vi hyggede os rigtig godt sammen med hende. Hun tæskede os i både 500 og Uno! Vi boede helt simpelt i træhytter på pæle – som folk gør her. Det var lidt varmt om natten, men det var vi forberedt på. Der var godt nok en kæmpe edderkop ude på badeværelset, så jeg måtte en tur rundt med kosten for at daske den én – den var desværre hurtigere end mig!

Se vores rejser til Soppong, hvor du kan bo på Pen Cave Homestay.

Soppong kan bedst beskrives som værende virkelig grønt – dog er det grønnere i vores efterår og vinter! Og så er der rigtig mange grotter. Vi gik ud til en af grotterne sammen med en guide, og han viste os rundt med en lygte inde i mørket. Der var stalagmitter og stalaktitter i massevis. Bagefter sejlede vi rundt på bambustømmerflåder, og vandet var så klart, at vi kunne se fiskene under os. Vi købte fiskefoder af nogle børn, så vi kunne fodre dem.

Trekkingtur til Karen-landsby

Vi tog også på en trekkingtur i bjergene ud til en Karen landsby, hvor vi skulle overnatte en enkelt nat. Det tog ca. 3,5 time, og det var ret hårdt – vi havde selvfølgelig valgt den hårdeste rute (man kan også vælge en lettere rute)! Pen havde lavet lækre madpakker til os, pakket ind i bananblade, og det hjalp lidt på anstrengelserne.

Fremme i Karen landsbyen kunne vi tydelig fornemme folks dagligdag her, hvor man bor i pælehytter med sine dyr nedenunder. Vi boede hos en lokal familie på en madras på gulvet, og nedenunder boede deres to grise. De havde en lille butik med lokale varer, så vi kunne købe lidt snacks midt på dagen. Vi lavede mad på et bål, der var anlagt midt på gulvet. Det var virkelig stærk mad, men det var økologisk og smagte super godt! Jeg håber, at jeg kan huske lidt af de tricks, hun viste mig, næste gang jeg skal lave thaimad herhjemme.

Vi skulle også se en grotte – endnu en tur på et par timer. Jeg var ikke helt vild med idéen, for der var mørkt og mudret, og så var der edderkopper overalt. Der var også en slange, fortalte guiderne, da vi var kommet tilbage. De nævnte ikke noget om det til os for ikke at gøre os bange – jeg er dødsensangst for slanger, så det var nok meget klogt. Jeg valgte også lige at tage en tur, så lang jeg var, i mudderet. Men mudder skulle jo være så godt for huden, ikke?

Familien tog os med til et bryllup, hvor vi fik lokal whisky, som er lavet på spyt fra nogle helt særlige gennemgnaskede blade. Det var vist rent sprit – puha, hvor det smagte! Men vi blev nødt til at drikke det for ikke at være uhøflige. Jeg skyllede ned med Fanta!

På denne tur kom vi virkelig ud til det rigtige Thailand. Det var den fedeste oplevelse! Jeg ville ikke have været det foruden.

Du kan se et udvalg af vores smukke naturrejser til Thailand her.

Strand, bjerge og jungle på Koh Yao Yai

Nu skulle vi til stranden, og første stop var Koh Yao Yai! Det er en frodig, bjergrig ø, hvor der hverken kører taxaer eller tuktuk’er, så vi lejede scootere igen. Vandet var lækkert, og stranden foran vores hotel var rigtig god! Når det var lavvande, dukkede klipperne op fra vandet, men når det var højvande var her altså bare super flot! Når det var lavvande gik folk fra området rundt og fangede blæksprutter.

Øen er meget bjergrig, og mens vi kørte rundt på vores scooter i bjergene, stødte vi på smålandsbyer, grønne mangrover og jungleområder med masser af aber i træerne! Vi kørte helt op på øens spids, hvor vi kunne se ud over naboøen Koh Yao Noi.

Vi boede på GLOW Elixir, som er et rigtig dejligt og hyggeligt resort. Ikke mindst på grund af deres smukke poolområde med poolbar og den flotteste udsigt ud over vandet.

Læs mere om vores mest populære strandferier i Thailand.

Kalkstensklipper i Krabi

Så gik turen videre til Railay Beach ved Krabi! Vi boede ud til mangroven omgivet af masser af gode spisesteder.

Vi sejlede i kajak, og så nød vi selvfølgelig stranden. Det er en af de smukkeste strande, man kan forestille sig! Sandet er helt hvidt, og de store kalkstensklipper er virkelig imponerende! Her er frodigt og smukt overalt, men her er også mange andre turister at dele det med. Det gjorde os ikke så meget, for vi havde fået en smagsprøve på det ægte Thailand.

Se vores gode udvalg af rejser til Krabi her.

Øde strande på Koh Jum

Næste stop: Koh Jum! En ø med mange navne.

Da vi sejlede ind til øen og så de små bambus- og teaktræshytter op ad en frodig bjergside, mindede det mig lidt om Coco Beach i Filippinerne! Det ligger ud til lækkert, smaragdgrønt vand, og naturen her er virkelig flot!

Rejser til Thailand

Vi boede på det virkelig hyggelige Koh Jum Resort i en skæv, lille bambushytte, som var meget simpel. Teaktræshytterne derimod er rigtig dejlige!

Koh Jums strand har mørkt og lidt groft sand, men det var perfekt til en nedkøling, og vi havde den smukkeste udsigt til solnedgangen og Phi Phi øerne. Vi tog selvfølgelig rundt på øen og oplevede gummitræer og jungle i stor stil. Vi mødte ingen turister – her er kun småbyer, uberørte strande og natur!

Læs mere om alle vores spændende rejser til Thailand.

Emerald Cave og videre til yndlingsøen Koh Ngai

Vi sejlede til Koh Ngai med stop i Koh Mook. Sejlturen gik igennem mangroven, hvor vi så et hav af aber, og speedbåden stoppede, så vi rigtig kunne se dem helt tæt på. Nær Koh Mook ligger Emerald Cave, og her svømmede vi ind i en grotte – 80 meter i mørke. Inde midt i klippen ligger en ”hemmelig strand”, hvor sørøvere igennem tiden har gemt skatte. Det er virkelig flot, og man kan sagtens fornemme en piratagtig stemning med de høje klippevægge på alle sider. Vi kom tidligt om morgenen, hvor der ikke var så mange mennesker, men stranden er vist ikke så hemmelig alligevel, for allerede på vejen ud igen mødte vi masser af kinesere.

Rejser til Thailand

Videre til Koh Ngai, som er og bliver min favoritø i hele Thailand! Der er bare så flot og fredfyldt – ingen veje, flot natur, og Thapwarin Resort er bare det hyggeligste sted. De kender mig nu og ved, at jeg skal bo i min sædvanlige beach front-hytte. Der var ingenting i nærheden, og når vi skulle ud og spise, gik vi ad stranden med en lommelygte – nogle steder måtte vi soppe lidt. Vi fik masser af lækker, grillet fisk – det kostede ingenting men smagte skønt!

Læs mere om vores skønne øhop-rejse til Koh Ngai og Koh Mook her.

Vi brugte det meste af tiden på stranden, hvor vandet er helt klart, og der er den fineste udsigt til grønne kalkstensbjerge! En af dagene tog vi en smuttur til dejlige Koh Kradan, som klart kan anbefales – især hvis man som mig er til snorkling og lækker bountystrand!

Klart vand i Koh Lipe

Den sidste ø, vi besøgte, var Koh Lipe, som jeg aldrig har været på før. Koh Lipe er næsten lige så flot som Koh Ngai, og så sker her lidt mere. Der er en fin gågade med barer og restauranter, og der er masser af både og turudbydere, så man kan sejle ud på udflugt. Stranden er smuk, og der er super snorkling lige ud for. Sandet er helt fint og blødt, og vandet er så klart, at man kan se korallerne og fiskene oppefra – man behøver faktisk slet ikke en snorklemaske! Jeg lå meget af tiden i min hængehøje og nød udsigten ud over vandet.

Vi boede i en sjov toetagers hytte. Nederste etage var badeværelse og toilet, og øverste etage var soveværelset. Der er ingen døre fra den ene etage til den anden, så det er godt, at vi kender hinanden så godt :).

Vandkamp i Bangkok

I Bangkok fejrede de Songkran med masser af vand, så det gjaldt om at passe godt på sin telefon. Hele byen holdt vandkamp. Det er lidt specielt at opleve! Selv scooterne fik vand, mens de holdt for rødt – folk kom ud med hele baljer og hældte vand over dem. Et helt land i vandkamp! Vi søgte tilflugt i shoppingcentrene, hvor vi fik købt lidt med hjem, og så fik vi selvfølgelig også fantastisk thaimassage!

Vi boede på Rembrandt hotellet, hvor jeg besøgte vores kontor, og så spiste vi selvfølgelig vores sidste middag på toppen hotellet, hvor der ligger en indisk restaurant med den vildeste udsigt. Alle skal prøve at spise her! Vi fik 13 retter, og maden og stemningen var fantastisk!

Kunne du li' opslaget?
Del på de sociale medier!

Andre indlæg fra Thailand

Andre indlæg fra denne forfatter