Luca har været i Vietnam

Vietnam

Det er første gang, Luca har rejst fra nord til syd i Vietnam og rigtigt oplevet landet. Læs hvad han oplevede, og hvordan Vietnam bare er et rigtig godt land at rejse i.

Vietnam er faktisk et af C&Cs mest populære lande, efter Thailand og Filippinerne. Det er et land, som mange af vores gæster gerne vil besøge igen, og vi oplever særligt i øjeblikket, at flere gerne vil tilbage. Ofte er det gæster, der tidligere har rejst i Thailand, som nu gerne vil opleve Vietnam.

Vores samarbejdspartner i Vietnam gennem 15 år, Mr. Hoai, har besøgt os mange gange i Danmark, og derfor har min familie og jeg et nært forhold til ham. Så jeg tog familien med mig. Vi har en god samarbejdspartner i Mr. Hoai, og vi har i det hele taget tilknyttet rigtig mange dygtige Vietnam-folk, både her i C&C og hos Mr. Hoai i Vietnam.

Hård historie – stærkt folk

Vietnam hænger uløseligt sammen med en dramatisk historie. Koloniseret af Frankrig sammen med resten af Fransk Indokina, brutalt besat af Japan under Anden Verdenskrig og hærget af Vietnam Krigen. Det er svært at besøge Vietnam og måske særligt Hanoi og Ho Chi Minh City uden at bemærk historien.

Men Vietnam er også et land, der har lagt historien bag sig, og der er en ny generation, som har et helt andet syn på verden – jeg oplevede et stærkt folk, som er fulde af varme. De vil rigtig gerne tage imod gæster, og de viser det.

Hanoi – Vietnam med et fransk præg

Hanoi er mange ting. Det er hovedstaden, hvor regeringen sidder, og derfor også det politiske centrum (hvor byen Ho Chi Minh City er det forretningsmæssige centrum). Det er også her, man oplever den højtidlige stemning ved Ho Chi Minh Mausoleet, selvom der er rigtig mange turister og lokale. Der er delte meningen om ham, men det var ham der besejrede franskmændene og sikrede Vietnam uafhængighed, så han er en stor helt i Vietnam.

I Hanoi besøgte vi de små franskinspirerede caféer og den smukke Hao Kem Lake flod, som ligger lige midt i den ellers hektiske storby. For mig gjorde Det Franske Kvarter mest indtryk. Her er en ro, som ikke findes i de travle gader andre steder i byen. Brede boulevarder, flotte bygninger og hyggelige caféer.

Om søndagen lukker Hanoi ned, for den dag er helliget byfesten. Det er en vidunderlig byfest fuld af stemning, og nærmest hele byen møder op. Vi gik rundt i de franskinspirerede gader og drak kaffe og spiste croissanter.

Vi boede på Conifer Boutique Hotel. Det ligger på en stille gade, væk fra trafikken.

Halong Bay – turistfælde eller vidunder?

Både blandt jer gæster og her i C&C er der delte meninger om Halong Bay. Jeg var spændt på, om det var en overturistet karavane af både, eller om det var det fantastiske vidunder, som UNESCO har udnævnt til verdensarv. Det var jo nok en blanding. Mange turister – men sikke en natur! At vores partner i Vietnam er så god, gør oplevelsen endnu mere værd. Stille sejler man ud i bugten, og rundt om er over 2000 kalkstensformationer.

Rejser til Vietnam

Vores gæster tager normalt kun én nats krydstogt på Halong Bay, men jeg prøvede et på to nætter. Det koster lidt mere, men jeg synes faktisk, at det er lidt langt at tage til Halong Bay kun for én nat. Når man har to nætter, kommer man lidt længere ud, og man er lidt mere alene på vandet, fordi de fleste både har den korte rute. Det er en mulighed, hvis man har tiden

Om aftenen når det var mørkt, og skibet lå stille, fortalte bådens besætning historien om Halong Bay. Legenden siger, at de mange øer i bugten blev kastet ned i det smaragdgrønne vand af drager, som guderne sendte for at beskytte Vietnam mod fjender.

Hyggelige Hoi An

Jeg havde store forventninger til den gamle handelsby Hoi An, og de blev indfriet. Lanternerne er lige så flotte, som man forestiller sig. Vi blev mødt af en stjernehimmel af farverige lanterner, franskinspirererede farvestrålende bygninger og et hav af hyggelige restauranter. Samtidigt byder Hoi An også på små hyggelige kanaler, Den Japanske Bro, hvor vi sejlede i små både og et godt natmarked.

Rejser til Vietnam

Mange af vores gæster bor i byen Hoi An, når de er her. Jeg tog til Hoi An for at finde et strandhotel til de af vores gæster, der prioriterer det, og tilfældet ville, at vores Mr. Hoai netop har bygget et. Et dejligt lille hotel, der ligger ud til stranden. Vi får en alt for lav pris her, fordi vores samarbejde med Mr. Hoai er så godt!

I Vietnam skal du opleve landets historie og stemning. Kulturen er bare noget helt særligt. Og selvom byerne er fulde af scootere og måske lidt hektiske, så er de også charmerende og stemningsfulde. De gamle bygninger, citadeller, templer og mausoleer viser, hvor gammelt landet er, og hvordan historien har sat sit præg.

Og igen skal menneskerne nævnes! Et stolt og stærkt folk, der er imødekommende og glad viser dét land frem, som de er stå stolte af.

Kunne du li' opslaget?
Del på de sociale medier!

Andre indlæg fra Vietnam

Andre indlæg fra denne forfatter