Nicolai i Laos og Cambodia

Laos

Nicolai er netop vendt hjem fra en spændende rejse til Laos og Cambodia! Selvom det ikke var første gang, han besøgte hverken det ene eller andet land, var der mange nye oplevelser på programmet: Bl.a. et cruise på den store Mekongflod, cykelture, kaffefarme, jeep-ture og ø-hop. Læs med og bliv inspireret!

Med udsigt til Mekongfloden

Mit første stop på rejsen var Chiang Khong på den Thailandske side af Mekongfloden. Dette er en mindre by, hvor man typisk bruger en enkelt nat, inden man næste morgen skal til Huay Xai, hvor flodcruiset på Mekongfloden starter. Jeg overnattede på det skønne hotel Teak Garden River Front, hvor der er direkte kig til floden, og jeg kunne nyde solopgangen over Mekong. I Chiang Khong gik jeg en tur ned ad ”hovedgaden” til det lokale marked, hvor jeg på vejen tilbage faldt i snak med nogle lokale, som var flyttet fra Bangkok for at komme væk fra byen til roligere lag. Dette er bestemt lykkedes dem, og de så ud til at nyde tilværelsen, som de denne aften tilbragte med at spille akustisk musik med deres bekendte.

Luang Say Cruise – flodkrydstogt på Mekong

Denne morgen skulle jeg tidligt ud af fjerene, da jeg skulle krydse grænsen til Laos, hvor jeg skulle på det fantastiske Luang Say Cruise, som tager dig 340 kilometer ned ad den store flod med stop i Pakbeng. Jeg mødte på båden andre rejsende, som var lige så fascineret over det forbigående landskab, som jeg selv.

Undervejs gik jeg i land under et af de få stop på turen mod Pakbeng, hvor jeg besøgte en af de små landsbyer ved flodbredden. Dette giver virkeligt et indblik i de laotiske landsbysamfund, samt sætter ens egen hverdag i perspektiv. Det vil jeg huske næste gang jeg tænder vandhanen eller for den sags skyld åbner køleskabet. Jeg mødte blandt andet nogle herlige unger, som jeg ikke kunne stå for.

Wow! Overnatning ved flodbredden

Denne nat tilbragte jeg på Luang Say Lodge, som ligger mit i junglen nær den lille by Pakbeng. Dette er et fantastisk sted, som skal opleves da der her er en fantastisk stemning. Luang Say Lodge havde arrangeret at vi fik besøg af lokale fra de omkringliggende landsbyer, som opførte traditionelle danse fra de tre største stammer i landet Khmu, Hmonhg og Lao Loum. Jeg var selv så heldig at blive hevet ud på dansegulvet af en af de traditionelt udklædte dansende, hvilket var en stor oplevelse om end grænseoverskridende.

Rejser til Laos

Morgenen efter, inden jeg tog hul på den sidste dag på flodcruiset, løb jeg op til Pakbeng by for at opleve deres lokale morgenmarked. Her kommer folk fra de omkringliggende landsbysamfund for at gøre deres indkøb. Her blev der solgt skønne grøntsager, friske krydderurter, rotter, krager, høns og andet godt.

Petanque i Luang Prabang

Den sidste dag på cruiset tilbragte jeg på båden i skønne omgivelser, inden jeg gik i land i den Unesco-fredede by, Luang Prabang.

Rejser til Laos

Jeg tilbragte eftermiddagen med at spille petanque på det lokale ”stadion” i udkanten af Luang Prabang. På dagens hold stillede min lokale guide Mr. Ting og chaufføren, lad os kalde ham Mr. Drive, samt hans lokale venner Mr. Phonsavan og Mr. Kouk.

Til mit held teamede jeg op med Mr. Phonsavan (det er ham i den blå t-shirt), som er utrolig effektiv på en petanquebane. Det har været en rigtig god måde for mig at opleve den mere lokale del af Luang Prabangs sportsscene.

Vandfald og rismarker

Dagen efter kørte Mr. Ting og jeg til det fantastiske Kuang Si-vandfald, hvor jeg spiste morgenmad og havde hele udsigten for mig selv. Det kan varmt anbefales, da det ellers er et ret velbesøgt vandfald.

Eftermiddagen tilbragte jeg i rismarkerne, hvor jeg fik indsigt i risproduktionens 13 trin. Dette inkluderer alt fra at pløje marken, så risen, omplante de nye skud, høste og så selvfølgelig spise den til sidst. Dette var virkeligt en spændende proces, som blev vist på den helt traditionelle måde. Det kan også varmt anbefales, da det giver en fantastisk forståelse af slutproduktet.

Laos’ smukke tempelruiner

Efter mit besøg i Luang Prabang gik turen til den sydlige del af landet, for at udforske de 4000 øer, som altid er en oplevelse. Jeg landede i den sydlige storby Pakse, hvor jeg blev hentet af min nye guide Mr. Det, samt chaufføren Mr. Pon. Nu gik turen længere sydpå, hvor vi skulle besøge de gamle tempelruiner Wat Phou, der kan dateres helt tilbage til det femte århundrede. Dette var også hvor Khmer-folket startede deres opførelser af templer, som strækker sig hele vejen ned til det mægtige og velkendte Angkor Wat.

Wat Phou var en stor oplevelse og der er en fantastisk udsigt fra toppen, hvor du kan kigge ud over hele komplekset. En anden god ting ved at besøge Wat Phou fremfor eksempelvis Angkor Wat er, at der er meget færre besøgende – det derfor virker mere som en opdagelsesrejse.

Øliv på Don Daeng

Efter tempelbesøget gik turen østpå til øen Don Daeng, hvor jeg skulle tilbringe natten på det skønne La Folie Lodge. Don Daeng ligger midt på Mekongfloden og måler 9 kilometer i længden og 3 kilometer i bredden. Der er flere forskellige landsbyer på øen, som man kan besøge ved at låne en cykel på lodgen. Jeg blev denne aften inviteret på middag hos min guides ven, Mr. Vieng. Her stod den på lokal mad som blev spist sammen med familien. Jeg føler mig altid enormt heldig, når jeg får lov til at blande mig med lokalbefolkningen, da det virkeligt fremmer min forståelse for kulturen i det land, jeg besøger.

På mountainbiketur i 4000 Islands

Næste morgen forlod jeg øen tidligt for at komme længere sydpå, da jeg skulle på mountainbiketur. Jeg startede ud på øen Don Phu Man, hvorefter jeg krydsede over til Don Sang Pai og til sidst sluttede på Don Loppadi. Fællesnævneren for disse øer er, at der meget sjældent kommer turister, hvorfor det heller ikke gik ubemærket hen, når vi kørte igennem landsbyerne. Jeg kunne høre de lokale råbe “falanga” når vi kørte igennem, hvilket min guide sagde betyder “fremmede” på Lao. På billedet ses jeg på ”færgen” med vores cykler, hvor vi er ved at krydse over til Don Phu Man.

Homestay på en kaffefarm

Efter et par dage i den sydlige del af landet, var det nu blevet tid til at besøge Bolaven-plateauet, som ligger øst for storbyen Pakse. Da jeg nåede Bolaven blev min guide og jeg hentet af vores nye vært Mr. Paksong, som ejer en stor kaffefarm, der tilbyder homestay. Han hentede os i hans 75 år gamle vintage jeep, da terrænet ellers er noget ufremkommeligt. Dette var en kæmpe oplevelse som tog os ud i den omkringliggende natur for at besøge kaffeplantager, landsbyer og vandfald. På billedet ses vores jeep foran det ene vandfald vi besøgte.

Efter vores jeeptur snørrede vi løbeskoende og begyndte at vandre hjem mod Mr. Paksongs farm. Dette foregik imellem plantagerne, hvor vi også fik en del viden om det at være kaffefarmer samt Bolaven-plateauets historie. Vi så solnedgangen i ca. 1.300 meters højde fra et af bjergene, som spillede en stor rolle under Vietnamkrigen.  Dette bjerg blev brugt af de vietnamesiske styrker til at beskyde de amerikanske luftstyrker, hvorfor der også stadig er mange bomber i området. Mr. Paksong forsikrede os dog om, at det ikke var farligt at færdes i området, så længe vi gik med ham. Det var en kæmpe oplevelse at se området og mærke stedets historie.

Inden jeg forlod Bolaven-plateauet havde Mr. Paksong arrangeret en dybdegående kaffelektion, som blandt andet bestod i at følge hele ristningsprocessen. Denne morgen var det kaffetypen Arabica, som skulle ristes. Det tager ca. 25 minutter, men Mr. Paksong brugte selvfølgelig næsen, da han har over 26 års erfaring. Jeg fik foræret 500 gram af hans Mystic Mountain Arabica kaffe, som jeg slet ikke kan vente med at prøvesmage.

Pænt farvel til Laos

Min sidste dag i Laos skulle bruges i Pakse, som jeg ankom til sidst på eftermiddagen. Jeg valgte derfor at gå en lille tur til de lokaler markeder, som ligger lige ved siden af Pakse Hotel. Da sulten begyndte at melde sig, besøgte jeg det splinternye madmarked, som ligger tæt på floden 5 minutters gang fra hotellet. Dette var et spændende sted, som godt kan sammenlignes lidt med madmarkedet på Refshaleøen i København, dog med asiatisk karakter.

Levende Siem Reap og de berømte højdepunkter

Jeg ankom først på eftermiddagen til Siem Reap, hvor jeg blev hentet i lufthavnen og kørt til C&Cs favorithotel i byen, La Niche D´Angkor Boutique. Jeg brugte den første aften på at gå lidt rundt i byen, hvor jeg blandt andet besøgte natmarkedet og Pub Street. Det var noget af en omvæltning at komme fra Laos og de mange uspolerede steder, til den hektiske, men skønne by Siem Reap.

Rejser til Cambodia

Morgenen efter blev jeg hentet og kursen blev sat mod Sydøstasiens største sø, Tonle Sap. Vi sejlede ud på søen og besøgte en brøkdel af den store befolkning, der er lever på søen. Ifølge min guide bor der over 2 millioner mennesker herude!

Herefter gik turen til det storslåede Angkor Wat kompleks, hvor vi blandt andet besøgte Tomb Raider træet, Bayon templetog selvfølgelig Angkor Wat som altid overrasker med dets storhed. Vi så solnedgangen fra toppen af et af templerne, hvorefter vi igen kørte tilbage til Siem Reap.

Storbyliv i Phnom Penh

Efter det glædelige gensyn med Siem Reap ankom jeg først på formiddagen til Phnom Penh, som bød på et besøg på det Royale Palads, diverse markeder og generelt storbyliv som altid er spændende. Det royale palads byder på en masse spændende historie samt den velkendte sølvpagode, hvor der er mere end 5000 sølv gulvfliser som vejer mere end 1 kilo stykket.

I Phnom Penh finder man markeder i mange forskellige former og skikkelser, men jeg vil specielt fremhæve det russiske marked som er mere lokalt end de fleste af de andre og de har ALT! Det har intet med Rusland at gøre, men det er det navn, som befolkningen har valgt at kalde det. Et andet spændende marked er Central Market, som sælger nogle lignende ting, men på bagsiden af markedet finder man et fantastisk indblik i den cambodianske madmarkedskultur.

Strandliv på cambodiansk

Efter besøget til Cambodias hovedstad gik turen til Kep, som er en lille kystby i den sydøstlige del af landet. Kep har tidligere huset mange franskmænd fra tiden, hvor Cambodia var koloniseret af Frankrig, hvilket stadig ses nogle steder i det arkitektoniske udtryk på bygningerne. Byen er også kendt for dens friske sea food, som blandt andet bliver solgt på det lille, lokale krabbemarked.

Rejser til Cambodia

I Kep boede jeg på Natural Veranda Resort, som er et af de mest fantastiske steder jeg nogensinde har besøgt! Resortet er i sig selv en grund til at tage til Kep, da det byder på nogle gode faciliteter i skønne naturomgivelser.

Mit besøg i Kep bød også på en tur til den lille ø Rabbit Island, som ligger 25 minutters sejlads fra færgeleget på fastlandet. Rabbit Island skaber gode rammer for en dagsudflugt, hvor man kan gå en tur og slænge sig på stranden.

Hvis man ønsker lidt mere byliv, så synes jeg man skal tage til Kampot, som ligger ca. 30 minutters kørsel fra Kep. Her kan man gå en tur i byen og kigge lidt butikker, samt tage et sunset cruise, som er ret populært her.

Rejser til Cambodia

Farvel til to skønne lande!

Efter nogle skønne uger i Laos og Cambodia var det tid til at vende hjem til skrivebordet igen… Eller nå nej – jeg valgte at forlænge ferien og tog nogle skønne dage med naturoplevelser og dasen på stranden i Thailand. Men det er jo en helt anden historie 😉

Har du fået mod på at rejse til Laos eller Cambodia? Jeg håber i hvert fald at min rejsebeskrivelse har givet dig lidt blod på tanden. Det er to helt fantastiske lande, der byder på så mange store oplevelser. Så jeg kan kun sige: kom du bare afsted!

Kunne du li' opslaget?
Del på de sociale medier!