Steffen i Laos og Thailand

Thailand

Steffen har været på rundrejse i Thailand og Laos med alt lige fra øer og kæmpemæssige klippebjerge til krydstogt på Mekong floden og munkeceremonier. Læs om hans oplevelser her.

Jeg har netop været på rundrejse i Thailand og Laos. Hvor jeg rejste fra Sydthailand til det nordlige Thailand og sluttede af med tre dages flodkrydstogt på Mekong floden i Laos.

Khao Lak

Jeg startede i Khao Lak. En dejlig by med en blanding af flotte strande og byliv med masser af gode restauranter. Jeg boede på vores hotel Haadson Resort, der ligger ca. 20 minutters kørsel uden for selve Khao Lak by. Her var der fred og ro, og stranden ligger lige på den anden side af vejen. Hvis jeg ville ind til byen, hoppede jeg bare på hotellets egen shuttle bus, der kører ind til byen ganske gratis.

Khao Sok

Fra Khao Lak tog jeg til Khao Sok Nationalpark, hvor jeg boede inde i regnskoven Anurak Community Lodge. Jeg boede i nogle af deres sjove og virkelig pæne hytter på pæle. Her er masser af mulighed for, at tage på oplevelse i naturen, enten med lokale guider, til fods på egen hånd eller på en af hotellets cykler.

Jeg var på kanotur på floden, og jeg kunne se den smukke natur fra kanoen, mens min guide styrede os sikkert ned ad floden. Dagen efter tog jeg vandreskoene på og begav mig ud på en flot tur, langt inde i nationalparken. Her så jeg bl.a. varaner og aber. Hele vejen igennem kunne jeg se floden strømme afsted, de flotte klippeformationer omgivet af skyer og de smukke træer, der omslutter vandrestien.

På min sidste dag i Khao Sok besøgte jeg elefanten Sambun (det betyder tyk mave), som jeg fodrede, og jeg lavede selv maden til ham. Al hans mad var noget, familien selv groede på deres farm – ret praktisk, når han spiser flere hundrede kilo mad hver dag. Sambun er er en pensioneret arbejdselefant, men nu har familien taget ham til sig og passer godt på ham, så han har det godt ude hos dem i junglen. Efter maden var det var tid til, at han skulle have et bad, som jeg også sørgede for, at han fik. Når jeg ikke var ude og opleve regnskoven og området, tog jeg plads i hotellets restaurant og bar-område, hvor jeg nød den fantastiske udsigt over bjergene, en skøn udsigt, der gør en kold Singha øl lige smager en tand bedre.

Krabi

Da jeg forlod Khao Sok Nationalpark, tog jeg videre til Krabi, der er helt modsat den fred og ro jeg oplevede i Khao Sok. Her er der mange flere turister, butikker og restauranter, der byder på et stort udvalg af souvenirs og mad fra alle verdens hjørner.

Jeg brugte en dag i Krabi på at besøge øen Koh Jum, der ligger et par timers transport fra Krabi. Her fandt jeg straks freden igen, for her kører næsten ingen biler rundt og kun et par enkelte knallerter. Hotellerne ligger for det meste helt ned til det lyseblå vand, og mens man nyder stranden har man en dejlig udsigt udover de nærliggende øer.

Bangkok

Efter min tid i Krabi satte jeg mig på flyveren og tog nordpå til Bangkok. Jeg kedede mig ikke et sekund, for der er så mange ting at opleve, at der er svært at vælge, hvad man skal nå, de dage man har her.

Jeg brugte mine dage på at tage på cykeltur i de områder af Bangkok, hvor man ikke selv ville komme og se hvor middelklassen i Bangkok bor, besøge lokale markeder og sørme så, om ikke også jeg pludselig befandt mig et grønt område langt væk fra bilerne støj og mange mennesker. Jeg sejlede blot lige 5 min til den modsatte side af floden, og så kom jeg til det, man kalder for Bangkoks ”jungle”.

Sukhothai

Endnu engang tid til at drage mod lufthavnen, inden jeg tog turen endnu længere op nordpå til byen Sukhothai. Her landede jeg i den mest charmerende og smukke lille lufthavn, jeg nogensinde har oplevet. Jeg blev hentet ved flyveren af en forlænget tuktuk, der kørte ind til terminalen – en lille åben bygning bygget i flot thaistil. Her fra terminalen kunne jeg så stå og betragte en indhegning med giraffer og zebraer, men jeg ventede på min bagage.

Da jeg ankom til mit hotel Leghenda Sukhothai Resort var jeg klar på at komme ud på oplevelse, og derfor tog jeg til ud til ruinerne i den gamle by. Her kan man cykle rundt, hvis man vil, men selv gik jeg rundt. Det tog ca. 15 min fra hotellet til ruinerne, og så kunne jeg bruge en masse tid i området, der byder på masser af smukke velbevarede ruiner og templer, og nogle store flotte Buddha statuer.

Lampang

Fra Sukhothai tog jeg til Lampang, hvor jeg boede på Lampang River Lodge, der er et superflot hotel med en sø i midten af resortet. Her kunne jeg bare sidde og nyde min kaffe og en god drink fra baren. Jeg tog på en cykeltur rundt i området omkring hotellet og besøgte flere af de smukke templer og et lille lokalt keramik værksted. Her er ikke så travlt, og jeg nød lidt ro.

Chiang Mai og Chiang Rai

Chiang Mai var næste stop på min rejse, og nu var jeg pludselig tilbage i storbyens travle liv, besøgte det lokale natmarked, den gamle bydel med smukke templer og mange spændende restauranter.

Jeg var kun helt kort i Chiang Mai, før jeg tog videre østpå til Chiang Rai. Jeg stoppede undervejs ved den lille lokale skole i landsbyen Santisuk. Her mødte jeg eleverne og deres lærerinde, og jeg skulle se det rent vandprojekt, som C&C’s hjælpeprogrammer donerede til skolen i 2017. Det var rart ved selvsyn at få set den glæde, børnene havde af det, og det var en utrolig stor oplevelse. Jeg boede ca. 50 km uden for Chiang Rai på grænsen til Laos, og fra hotellet kunne jeg nyde udsigten udover Laos smukke landskab og Mekong floden, der løber langs grænsen.

Krydstogt til Laos

Chiang Rai var mit sidste stop i Thailand. Nu var jeg klar til at rejse videre til Laos, hvor jeg tog på flodkrydstogt fra grænsebyen Houay Xai til Luang Prabang med en enkelt overnatning i den lille by Pakbeng. En dejlig tur, hvor jeg bl.a. besøgte to små lokale landsbyer og kunne opleve, hvordan de bor og lever. Undervejs spiste jeg frokost ombord på båden, mens jeg kunne se flodbredden på begge sider og det flotte landskab, vi sejlede igennem.

Rejser til Laos - Rejser til Thailand

I Pakbeng overnattede jeg på Luang Say Lodge, hvor jeg havde en smuk udsigt udover floden fra hotellets restaurant og bar. Inden morgenmaden gik jeg ned til den lille by og nåede at opleve mylderet på morgenmarkedet, før jeg sejlede videre mod Luang Prabang. Her var ikke rigtig andre turister, så jeg havde det meste for mig selv hele tiden. Den ene nat skulle jeg se fodbold i baren, og den stakkels bartender havde fået at vide, at han først havde fri, når den sidste (og eneste!) gæst gik. Jeg lod ham nu slippe, så han ikke skulle stå hele natten.

Som et sidste stop på flodkrydstogtet inden Luang Prabang, besøgte jeg Pak Ou grotterne, hvor der er samlet mere end 3.500 Buddha-statuer. I første omgang flyttede man dem hertil for at beskytte dem mod skader under krigen. Efter krigen har man simpelthen bare ladet dem stå, og der bliver jævnligt doneret flere statuer til grotten fra det buddhistiske samfund, så samlingen bliver endnu mere imponerende hele tiden.

Rejser til Laos

Luang Prabang

Mit sidste stop på rejsen var Luang Prabang, en smuk by uden sidestykke som man ikke må snyde sig selv for. Det lokale natmarked er imponerende med mange forskellige souvenirs og ikke mindst mange forskellige slags mad fra det lokale gadekøkken. I dagtimerne gik jeg rundt rundt blandt de flotte bygninger og ikke mindst de mange imponerende templer, som bare ligger overalt i byen.

En af morgenerne stod jeg tidligt op og gik ned til den lokale plads, hvor munkene allerede kl. 6.30 går gennem byen. Folk sidder langs gaderne og donerer mad til dem. Retur får de en velsignelse. Det er en oplevelse, man helt sikkert skal tage med sig, for man kan ikke undgå at blive imponeret over ritualet. Man kan også endelig selv tage noget mad med til munkene og gøre en god gerning. Måske bliver du også velsignet? Luang Prabang er i det hele taget en vidunderlig by!

Min rejse sluttede desværre her, men jeg er allerede klar til at tage af sted igen, for i disse to lande er der altid nye, spændende steder at rejse hen.

Rejser til Laos

Kunne du li' opslaget?
Del på de sociale medier!

Andre indlæg fra Thailand

Andre indlæg fra denne forfatter