C&Cs Thailandseventyr IV

Thailand

Så går det løs med sidste etape af vores Tour de Thailand. Og hvilken etape… Lidt ligesom i Tour de France bød sidste del af vores eventyr også på store naturoplevelser væk fra alfarvej, og en storslået finale rundt i Bangkoks brede gader.

I C&C Hjælpeprogrammers tjeneste

Jeg starter dog lige et andet sted end Bangkok, nemlig i Surat Thani, hvor vi ankom efter endt sejltur tilbage til fastlandet fra Koh Samui. En bil ventede på os, og herfra begav vi os et par timer ind i landet for at besøge en lille, lokal skole. En skole som vi, igennem C&C Hjælpeprogrammer, har støttet med penge til bl.a. elektricitet.

Jeg lover jer for, at vi blev taget godt imod! Alle børn og lærere var samlet, og de havde forberedt det fineste danseshow, flotte taler (nuvel, de talte thai – og når de ikke gjorde, så lød det stadig som thai – men vores chauffør fik oversat hovedpointerne for os) og en detaljeret rundvisning. Det var fantastisk at se skolen og den glæde, som vores bidrag har gjort – og det er vel at mærke et bidrag, som også er finansieret af alle jer, som rejser med os. Det kan I altså godt være stolte af! Se bare hvor glade I har gjort en folk af verdens sødeste børn.

Og selvfølgelig intet skolebesøg uden et hav af selfies med de små purke.

Efter et par timer på skolen i godt selskab blev vi kaldt op til inspektøren på skift, hvorefter vi fik overrakt en lille gave som minde. Mændene fik farverige hatte og kvinderne flotte tasker – alt sammen hjemmelavet. Det var sådan en fin oplevelse! Vi kravlede tilbage i bilen og med hjerterne fulde af små smil, kørte vi retur mod togstationen i Surat Thani.

2019-09-11 11_43_48-TouchPoint

Med nattog til Bangkok

Vi have god tid inden togets ankomst, da vi nåede stationen, så ventetiden blev udnyttet på bedste til at proviantere. Snacks og streetfood blev indkøbt, og mens vi guffede den virkelig billige og helt fantastisk gode mad i os, blev forventningerne til at skulle tilbringe en nat på 1. klasse i toget vendt. Nuvel, vi havde googlet lidt og fundet nogle ret fine billeder, så forventninger var ikke helt i bund. Da toget ankom og vi steg om bord kunne vi dog hurtigt konstatere, at vi nok havde skruet forventninger en tand for højt op.

Som I kan se er det ikke luksus. På nogen måde faktisk. Der var koldt og gulvet var ikke det reneste jeg har betrådt. Kort tid efter at toget lagde fra land kom personalet forbi og redte op til os. Det hjalp lidt på det, og pludselig var det faktisk ret hyggeligt. Dørene imellem kupeerne kunne åbnes, så soveværelserne blev omdannet til snakke- og filmklub på bedste lejerskolemanér. Og så havde vi jo alle vores snacks med. Findes der nogle situationer, som gode snacks ikke kan redde? Jeg tror det faktisk ikke.

Da det blev sengetid hoppede vi i alt vores tøj og pakkede os ind i dynerne, mens toget tøffede derud af. Et godt råd herfra til de af jer, som er eventyrlystne og har lyst til en oplevelse af de sjovere (som togturen uden tvivl var!), så husk en varm trøje for der kan være koldt.

På slap line i Bangkok

Vi trillede ind på banegården i Bangkok ved 7-tiden den efterfølgende morgen og tog direkte til hotellet, blev installeret og fik maverne fyldt med god morgenmad. Vi boede på vores standardhotel Rembrandt, som ligger super godt og centralt. Efter morgenmaden var der fri leg, og med den centrale beliggenhed var det ingen sag at snuse rundt i Bangkoks gader og bliver overvældet. Indrømmet, det blev jeg altså lidt. Overvældet, that is. Bangkok er stor og trafikken er vild. Vi brugte alle den første dag på at tulle rundt og tjekke de store shoppingcentre ud. Der var madmarkeder, massageboder og alt, hvad hjertet begærer. Og så slap vi samtidig for at være udendørs i den stegende hede!

Vi sluttede aftenen af på toppen af Rembrandt, hvor vi spiste en fantastisk lækker 12-retters middag på hyggelige Rang Mahal. Nu er der ikke nogle af os, som kan sige os fri for at være madglade, og jeg kan love jer for, at vi nød det! Vi fik en perlerække af små, lækre serveringer og farverige drinks, alt imens vi nød udsigten over Bangkoks imponerende skyline.

Guidet cykeltur på frodige Koh Kret

Den efterfølgende dag var der flere ting på programmet. Allerførst stak vi hovederne ind til vores søde kollega, Tarn, som har et lille kontor på Rembrandt. Herfra sidder hun og hælper os med alle jeres Thailands-rejser, og hun tager også gladeligt i mod jer alle sammen når I besøger byen.

Efter at have sludret lidt med hende, tog et par stykker af os til China Town, andre fortsatte shoppingen fra den foregående dag og endnu andre tog på en guide cykeltur rundt på Koh Kret. Jeg selv var med på cykelturen, så den skal I ikke snydes for en lille beretning fra. Generelt er jeg ikke kæmpe fan af storbyer, så for mig var det oplagt at komme lidt væk fra alt det tummerum. Vi hoppede på cyklerne, spændte hjelmene og trillede rundt på små veje, igennem lokale byer, rundt i regnskoven og til sidst rundt på Koh Kret.

Der er en super hyggelig atmosfære på øen, som kun kan nås med båd. Der er altså ingen bro derud, hvilket betyder meget lidt trafik og få mennesker, så alt ånder fred og ro.

Undervejs så vi et par smukke templer, et lille lerværksted, et par monumenter og vi sluttede naturligvis af med at teste halvdelen af retterne på menukortet på en lillebitte restaurant, som lå godt gemt. Heldigvis havde vi en sød guide med, som ret hurtigt lurede, hvordan han kunne gøre os glade – så lokal frokost blev det. Det var billigt, og det var lækkert! Jeg ved godt, at jeg efterhånden har rost den lokale mad ret meget, men det er altså bare i en liga helt for sig selv. Frisk, fuld af smag og appetitligt anrettet.

En aften i Bangkok

Vi vendte tilbage til hotellet sidst på eftermiddagen, hvor vi alle mødtes for at – ja, I har gættet rigtig – spise en god middag. Vi havde inviteret Tarn med og havde fået nys om, at der få meter fra hotellet ligger en rigtig god lokal restaurant. Banyan Tree er navnet, og hvis I kommer på de kanter, så er anbefalingen hermed givet videre. Vi hyggede os og fik en masse gode og sjove historier af Tarn, og selvfølgelig sluttede vi aftenen af med et gruppebillede.

Efter middagen blev vi igen splittet lidt op. En gik tilbage til hotellet, nogle gik på opdagelse i storbyen og endte hos det fineste lille (ok, det er ikke lille. Men det er virkelig flot, lækkert og professionelt) massagested. Stedet hedder Health land og ligger ca. 20 minutters gang fra Rembrandt. Prøv det! Stor anbefaling herfra i hvert fald og særligt deres Thaimassage skulle være helt fantastisk.

Nu har jeg flere gange set billeder fra de der luksusbiografer i Bangkok, så det var vi også et par stykker, som havde kastet os ud i at teste.

Vi må jo ofre os lidt, så vi kan give gode anbefalinger videre til alle jer 😉 Hvis I er til en flot lounge, et menukort hvorfra man frit kan vælge en treretters menu, et varieret drinkskort og et hav af forskellige snackmuligheder, kombineret med biograf”stole”, som nærmest er senge med elevtion i begge ender, tæpper, puder og futsko – ja, så vil I elske at tage en tur i biografen i Thailand. Det var en virkelig sjov og anderledes oplevelse, og en kæmpe anbefaling herfra i hvert fald.

Vil du gerne have endnu flere tips til din aften i Bangkok? Så læs vores blogindlæg om Jespers bedste anbefalinger til en aften i Bangkok her!

Markeder og sejltur på klongerne

Av, hvor tiden flyver afsted. Pludselig stod vi op til vores sidste dag i Bangkok og vores sidste dag i Thailand. Vi skulle først flyve hjem tæt på midnat, så tiden i Bangkok skulle udnyttes så meget som muligt. Derfor arrangerede vi en tur til et af de lokale madmarkeder på klongerne. Det var lidt en kombination af, at vi kunne tulle rundt på markederne og købe ualmindeligt lækkert streetfood og spændende snacks, og at vi sejlede rundt på kanalerne blandt klongerne. Madmarkederne giver sig selv – de var farverige og skønne. Sejlturen var også virkelig god. Vi sejlede rundt blandt søslanger (dem var vi desværre for langsomme til, at tage billeder af) og varaner.

Der var masser af lokale mennesker og lokale hjem undervejs, så det gav et spændende indblik i, hvordan man bor og lever på disse kanter. Og det mest fantastiske er, at alle de lokale affinder sig med, at vi som turister tøffer rundt i deres “baghave” – de smiler bare og vinker til os.

Tak for denne gang Thailand

Jeg vil gerne runde denne omgang blogindlæg af med at sende en kæmpe tommelfinger-op afsted til Thailand. Jeg var, som jeg indrømmede overfor jer i første indlæg, en smule skeptisk og forhåndsindtaget. Nu kan jeg så blot konstatere, at den skepsis var komplet uberettiget. Thailand er virkelig skønt, og det byder på rigtig mange ting. Og en af grundene til, at der er så mange muligheder er netop, at mange turister besøger landet med de smukke sandstrande, den gode mad og den spændende kultur og historie. Heldigvis er det et stort land, og der er plads til alle. Både dem, som trives godt hvor der er liv, restauranter og mange aktivitetsmuligheder og dem, som gerne vil have hele stranden for sig selv.

Afsted med jer – og god tur!

Se alle vores spændende rejser til Thailand her – og husk, at vi altid skræddersyer din rejse lige efter dine ønsker!

Kunne du li' opslaget?
Del på de sociale medier!

Andre indlæg fra Thailand

Andre indlæg fra denne forfatter