C&Cs Thailandseventyr I

Thailand

I maj måned tog vi syv fra C&C på studietur i Thailand. Det er der kommet et par blogindlæg ud af, som forhåbentlig smitter jer med oprigtig begejstring og eventyrlyst. Jeg (Katharina) står bag indlæggene, og jeg håber, at de kan inspirere og give jer lyst til at besøge (eller måske endda vende tilbage til) et af C&Cs absolut favoritlande!

Mod varmere himmelstrøg i Thailand

I starten af maj stod vi syv drivvåde kollegaer i Kastrup Lufthavn og kiggede ud på regnen, der silede ned uden antydning af nogensinde at ville stoppe igen. Vi var egentlig temmelig godt tilfredse med situationen, for der var kun en flyvetur imellem os og de thailandske troper. De varme, solrige troper. Godt nok rejste vi uden for højsæsonen (i hvert fald i det meste af Thailand – mere om det senere), men der skulle mere end regnfulde statistikker til at kue vores evindelige rejseoptimisme.

Jeg er i øvrigt ikke i tvivl om, at vores optimisme og glæde til de forestående eventyr lyste ud af os alle sammen. Og det var selvom de fleste af de andre havde besøgt landet utallige gange tidligere. For mit vedkommende var det første møde med det meget populære rejsemål. Ved siden af forventningsglæde over, at skulle se og gense Thailand, blev der talt meget om forventningerne til landet, oplevelserne, de lokale og ikke mindst til maden.

Jeg må være helt ærlig at indrømme, at jeg altid har været en smule skeptisk når snakken er faldt på Thailand som rejsemål. Nuvel, jeg er ikke spor i tvivl om, at landet er smukt og har en masse fantastiske oplevelser at byde på både naturmæssigt, gastromisk og kulturelt. Mine Thailandselskende kollegaer har også i flere år forsøgt at overbevise mig om landets kvaliteter, men jeg har haft svært ved at tilsidesætte min opfattelse af, at Thailand efterhånden er druknet i turister. Dét, samt hvilke restauranter vi absolut SKULLE nå at besøge undervejs, var nogle af hovedemnerne på turen fra Danmark til Thailand.

Skønne Haadson Resort i Khao Lak

Vi ankom til Phuket midt på dagen, og kørte derfra et par timer nordpå til Khao Lak. Vi blev indkvarteret på Haadson Resort, som er vores standardhotel og sikke et hyggeligt sted! Vi boede i små hytter, som var bygget rundt langs en lille sø og med en masse grøn og frodig beplantning. Bevares, der var lidt stille, eftersom vi stort set var de eneste gæster grundet årstiden. Omvendt skulle personalet kun koncentrere sig om at lave drinks til os, så I hører ingen beklagelser herfra 😉

Rejser til Thailand Khao Lak

Du kan læse mere om det dejlige Haadson Resort lige her.

Afslappet stemning i Khao Lak

Området omkring Khao Lak i den vestlige del af Thailand er egentlig en vinterdestination, men vi var alle enige om, at vi under ingen omstændigheder ville gå glip af at opleve den imponerende Khao Sok Nationalpark, som ligger lige i nærheden. Selv ikke udsigten til regn kunne stoppe os, så vi valgte alligevel at besøge området. Det betød, at vi de første to dage jævnligt skulede til himlen for at lure, om det nu var klogt at bevæge os ned i byen eller på stranden, eller om der var en stor byge på vej. Ret hurtigt fandt vi os dog tilrette med, at det faktisk var forfriskende med et regnskyl i den trykkende varme, så vi hoppede i poolen og fik lidt sjov ud af det i stedet.

De mange skyer resulterede også i nogle af de smukkeste solnedgange, vi nogensinde har set! Aldrig er der blevet knipset så mange billeder på én gang – vi skulle alle sammen fange den helt fantatstiske, lyserøde himmel!

Rejser til Thailand Khao Lak

Vi tog også en tur ind til byen en dag. Det tager ca. 20 minutter at køre, og hotellet var så søde at arrangere transporten for os. Byen er lille bitte. Som i virkelig lille. Det er egentlig bare en hovedgade med en masse små restauranter og butikker, herunder en del souvenirs. Der er også et stor indendørs marked med alverdens kopivarer, så det er bare at slå sig løs og give den gas med guldkortet. Vi fik en 4-5 timer til at gå i byen, fik en omgang fodmassage og spiste en rigtig dejlig frokost.

Apropros frokost – én ting som Thailand altid leverer på er maden! Wow. Så enkelt kan det siges. Nå, tilbage til Khao Lak og tilbage til hotellet, som ligger i meget fredelige omgivelser lige ud til havet, og vi nød virkelig at starte turen med at komme helt ned i gear.

Læs mere om en af vores mest populære rejser til Khao Lak her.

Anurak Community Lodge i Khao Sok Nationalpark

Efter to nætter på Haadson Resort pakkede vi kufferterne og drog videre mod Khao Sok Nationalpark. Jeg ved, at jeg taler på fleres vegne, når jeg siger, at netop nationalparken stod højt på listen over oplevelser, som vi glædede os lidt ekstra meget til. Vi blev kørt ind i regnskoven, hvor vi skulle bo et par nætter på Anurak Community Lodge. Egentlig et meget simpelt sted, men det lå virkelig skønt omringet af frodig jungle og dyrelyde.

Rejser til Thailand Khao Lak

I pauserne mellem vores måltider og udflugter, udnyttede vi de smukke omgivelser til et slag petanque eller en cykeltur rundt i nærområdet.

Du kan læse mere om Anurak Community Lodge lige her.

På udflugter i Khao Sok Nationalpark – tømmerflådesejlads og elefantbesøg

Apropros udflugter, så havde vi udvalg nøje udvalgt et par stykker, som vi gerne ville se lidt nærmere på. Blandt andet var vi på bambustømmerflåde ned af Sok-floden og på besøg hos en pensioneret turistelefant. Som I måske ved, har vi hos C&C en ret stærk holdning til, hvordan man behandler dyr og bruger dem i turismeøjemed. Det er vigtigt for os, at vi kan stå inde for det vi tilbyder, og at vi kan sende jer på oplevelser med god samvittighed.

Rejser til Thailand Khao Sok Nationalpark

Det kan vi glædeligvis her, for vi kunne – uden at være hverken elefanthviskere eller eksperter ud i deres trivsel – konkludere, at fru Elefant lever et fredeligt og roligt liv omstændighederne taget i betragtning. Vi kom ud til området og blev mødt af en elefant, der var meget interesseret i de bananer og sukkerroer vi havde med i bilen. Hun kom helt tæt på og var så optaget af bananerne, at hun nærmest ikke ænsede den flok ret begejstret danskere, som sporadisk aede den nysgerrige snabel.

Vi fik lov at fodre hende, og derefter var tanken, at vi skulle bade hende i floden. Det havde damen dog helt tydeligt ikke en overvældende lyst til, og det respekterede mahuten helt åbenlyst ved blot at kigge på os, trække på skuldrene og sende et højt grin afsted. Elefanten havde talt og sådan var det altså bare. Herligt!

Alt i alt brugte vi et par timer på, at gå rundt i området med elefanten og vi endte med, at få lov til at lave lidt smatkager og fodre hende med. Jeg føler mig ret overbevist om, at vi var hendes yndlingsmennesker lige netop den dag.

Rejser til Thailand Khao Sok Nationalpark

Vil du også ud at nyde naturen og hilse på elefanter? Se vores rejser til Khao Sok Nationalpark her.

Jungletrekking og en velsmagende gruppeopgave

Udover vores lille elefanteventyr, var jungletrekking og et madlavningskursus hos en lokal familie også på to-do listen. Det hele foregik meget belejligt det samme sted, og vi startede ud med at begive os ind i jungle på gåben. Guiden fortalte løbende om hvad end vi mødte på vores vej, og i snakkepauserne fandt vi tid til, at tage selfies med en “lille” edderkop, som vi stødte ind i. Altså heldigvis ikke i bogstavelig forstand.

Hvis I kan holde på en lille hemmelighed kan jeg godt afsløre, at ikke alle mine kollegaer var lige begejstret for den slags dyreliv. Det samme gjorde sig gældende med igler, som vi i et stilstående øjeblik blev overfaldt af. Hvis nogen af jer har set programmet “Divaer i junglen”, så lover jeg, at det var småting i forhold til den situation der opstod netop her.

Rejser til Thailand Khao Sok Nationalpark

Udover edderkopselfies og igleangreb blev vi mødt af et par voldsomme regnbyger og en flod, som vi skulle krydse flere gange. Alle mand blev våde og beskidte, men kom helskindede igennem og vi fik grinet både af og med hinanden undervejs, så humøret var højt! Spøg til side så var det en super god tur, og stort set alle kan være med på strabadserne.

Da vi kom tilbage i civilisationen – hvis man da kan kategorisere den lille hytte med dertilhørende have sådan – blev vi mødt af familien, som skulle teste vores evne ud i at lave karry, stegte bananblade og sticky rice i bambusrør over et bål. Først skulle alle råvarerne indsamles, så vi gik på rov i den store have. Vi hentede friske æg i hønsegården, plukkede frisk chili og skar friske bambusskud af de kæmpestore bambusstokke.

Herefter skulle det hele forberedes – det blev hakket, skåret, snittet, presset, rørt, skrællet og jeg kunne blive ved. Alle mand blev sat i sving, og det var en super god oplevelse. Det gav en forståelse for råvarerne og det thailandske køkken, og samtidig kom vi lidt tættere på de lokale og fik en masse spændende fortællinger. At maden så ovenikøbet endte med at blive præsenteret pænt i bambusskåle og være virkelig velsmagende var, for et madøre som mig, en kæmpe fornøjelse.

Rejser til Thailand Khao Sok Nationalpark

Jeg tænker, at en lille beretning om et dejligt måltid er en alletiders måde at runde første beretning fra Thailand af på! Stay tuned for at høre mere om vores skønne rejse rundt i Thailand.

Kunne du li' opslaget?
Del på de sociale medier!

Andre indlæg fra Thailand

Andre indlæg fra denne forfatter