Katharinas rundrejse på Palawan V

Filippinerne

Med kurs mod Flower Island!

Det tager ikke andet end ca. 2 timer alt i alt at komme fra El Nido til Flower Island. Jeg tog tidligt afsted for at få så meget ud af Flower Island som muligt. Jeg må nemlig ærligt indrømme, at lige præcis det sted havde jeg set allermest frem til at opleve! Sejlturen ud til øen var en fornøjelse – der var skyfri himmel og havblik, så jeg solede mig og nød omgivelserne til fulde. Da vi nærmede os Flower, sejlede vi forbi perlefarmen og det område, hvor de dyrker østers. Det er den helt store ting her i området, og fra resortet laves der også dagsture ud til fabrikken, så I kan få lov at opleve, hvordan sådan en perleproduktion foregår. Mere om det lidt senere…

Velkommen til paradis

Jeg ankom til Flower og blev mødt af det mest fantastiske syn – jeg var ovenud begejstret allerede før jeg satte mine fødder i det varme sand. Personalet tog imod mig med en frisk kokosnød og en fin halskæde, og så blev jeg ellers vist til rette. Der er kun 20 hytter på stedet, så det er bestemt ikke stort, men personligt elsker jeg de små steder, hvor der er plads til at nyde freden og den storslået natur. Og dén er der masser af netop her.

Øen er ikke særlig stor, og der er anlagt en sti så det er muligt, at gå hele vejen rundt om den på ca. 45 minutter. En virkelig smuk tur, og så var det faktisk ret dejligt, at få bevæget mig en lille smule. Nuvel, jeg har plasket rundt i havet mere eller mindre konstant de sidste par uger, men det kan man vel næppe kalde motion.

Du kan læse mere om Flower Island Resort her.

På med snorkelmasken

Efter at have orienteret mig lidt på den lille ø, var det tid til at udforske livet under havoverfladen. Jeg ankom sidst på formiddagen, og netop på det tidspunkt var der gode muligheder for, at se babyhajer – og den oplevelse ville jeg bestemt ikke lade gå fra mig. Snorklingen fra stranden er i øvrigt ligeså fantastisk, som alle andre steder. Masser og masser af farverigt liv i forskellige størrelser, farver og former. Det lykkes mig desværre ikke at se babyhajer på min første tur, men det skulle heldigvis lykkes på den næstsidste dag. Udover babyhajer, så var der masser af stingrays og skildpadder. Den ene eftermiddag så jeg hele fem skildpadder på samme sted. Dét var en stor oplevelse!

På udflugt til perlefarm og øde øer

På dag to var jeg på en dagstur med tre andre, som boede på øen. Vi tog ud til perlefarmen, som ligger på en lille ø 15 minutters sejlads fra Flower. Grundet påsken var produktionsafdelingen desværre lukket, men heldigvis havde de indvilliget i at imod os alligevel, og vi fik en præsentation af, hvordan man opdrætter østers og skaber perlerne. Er I godt klar over, hvor omstændig og langvarig den proces er? Jeg blev i hvert fald virkelig overrasket! Det kan tage 5-7 år før der rent faktisk er en perle klar, og undervejs skal østerserne fodres med de helt rigtige alger, som har den helt korrekte koncentration af forskellige næringsstoffer, de skal tages op fra havets bund, rengøres og vendes jævnligt.

De, der arbejder på perlefarmen, bor her også, så det er et helt lille samfund. Da vi var på besøg, var de alle samlet for at se en basketballkamp på tv – basket er jo det helt store i Filippinerne. Efter besøget på perlefarmen blev vil sejlet ud på en anden lille ø, hvor vi kunne nyde stranden, bade og snorkle. Imens vi hyggede os, lavede vores guider den lækreste picnic. Der var flotte og farverige salater, friske grøntsager, grillet fisk og meget meget mere. Det var uden tvivl det bedste måltid jeg fik i Filippinerne overhovedet. Omgivelserne hjalp selvfølgelig også på helhedsoplevelsen. Efterfølgende sejlede vi lidt væk øen og fandt et rigtig godt spot til snorkling. Jeg kan ikke sige andet end wow! (og jeg ved godt, at jeg efterhånden har sagt ”wow” mange gange, men det er simpelthen det, der beskriver oplevelserne bedst).

Dagens sidste stop var på turen ved The Safe Palawan Seas Foundation, som er en non-profit organisation der arbejder for, at beskytte naturen. Det gør de blandt andet ved at oplyse de lokale, og ved at tilbyde dem alternative leveveje (eksempelvis bihold) fremfor ulovligt at brænde skovområder ned for, at kunne dyrke jorden. Det er et spændende sted og det er så dejligt at se, at der bliver gjort noget aktivt for, at passe på et af de smukkeste steder på jordkloden.

Solnedgangsdrinks og nattesnorkling

Tilbage på Flower Island sad vi i vandkanten med en drink, nød solnedgang og tale om hvor fantastisk det er, at vi i løbet af hele dagen ikke så en eneste anden turist. Jep, det er fuldstændig ligeså fantastisk som det lyder. Da mørket faldt på, lånte vi nogle undervandslygter og begav os ud på en snorkletur. Det var en af de meste fantastiske oplevelser, jeg nogensinde har haft. Alt under havets overflade ser anderledes ud når der er bælgmørkt, og selv dyrelivet er noget helt end i dagtimerne. Sikke en oplevelse!

Rejser til Filippinerne Flower Island

Masser af muligheder for aktiviteter

Dag tre startede for mit vedkommende rigtig tidligt. Jeg traskede nemlig op på toppen af øen, hvor der står et fyrtårn. Der er egentlig ikke langt derop, gåturen tager ca. 20 minutter. Til gengæld er der virkelig stejlt! Jeg ramte toppen kl. 5 – lige tidsnok til, at se den imponerende solopgang. En af de andre gæster var yogainstruktør, så vi kombinerede solopgangen med lidt bevægelse. Jeg har lyst til at sige ”wow” endnu en gang. Resten af dagen bød på afslapning, petanque, sol og masser af snorkling og øvrige vandsportsaktiviteter. På øen er der blandt andet kajakker og stand up paddle boards til fri afbenyttelse, og det skulle udnyttes. Jeg padlede rundt og ledte efter skildpadder, og det var netop på den tur, at jeg stødte på en flok på hele fem styks. Hvis I er i tvivl, så er jeg ovenud begejstret for Flower Island, og jeg synes at alle skal unde sig selv en tur derud.

Du kan læse mere om alle vores skønne rejser til Filippinerne her.

Farvel og på gensyn til Filippinerne!

Desværre er jeg nu nået til vejs ende på Palawan, så det eneste der er tilbage er en flyvetur til Manila og en overnatning her, før mit Filippinerne eventyr er slut for denne gang. En ting er dog helt sikkert – det er ikke mit første besøg i landet, og det bliver så absolut heller ikke mit sidste. Med over 7.000 forskellige øer at vælge imellem er der heldigvis nok, at tage fat på.

Jeg håber virkelig, at I kan bruge mit lille skriv og kan blive inspireret til selv at rejse til et af verdens smukkeste lande. Helt kort så er Filippinerne til dig, som gerne vil opleve smuk natur og som elsker, at være ved og på vandet. Mange af områderne er stadig uberørte og meget uturistet, så der er mulighed for at opleve det ”ægte” Filippinere og for at komme tæt på de sødeste og gladeste mennesker, som jeg nogensinde har mødt!

Rigtig god eventyrlyst 😊

De allerbedste solskinshilsner fra Katharina

Kunne du li' opslaget?
Del på de sociale medier!

Andre indlæg fra Filippinerne

Andre indlæg fra denne forfatter