Katharinas rundrejse på Palawan I

Filippinerne

Hej alle sammen.

Jeg er lige nu på en rejse rundt i Filippinerne – og jeg elsker det! Jeg har besøgt landet tidligere, men nu var det altså tid til et gensyn. Det er jo et gigantisk land med over 7.000 forskellige øer, så der er rigeligt med nye og spændende steder at opleve, og det sætter jeg stor pris på. Jeg vil nemlig helst opleve noget nyt hver gang jeg rejser.

Et par dage i Manila

Lige nu er jeg i Manila, hvor jeg har startet min rejse. Jeg skal være her fem nætter i alt, og programmet står på en kombination af at opleve byen og området omkring Manila, arbejde på vores kontor sammen med vores filippinske kollegaer og nyde den store pool og de gode drinks på Manila Hotel naturligvis.

Jeg ankom fredag aften, skyndte mig at få fat på min kuffert og min chauffør. En time senere stod jeg i receptionen på Manila Hotel – som i øvrigt er virkelig imponerende! Det er det ældste hotel i Manila, og når man træder indenfor bliver man mødt af levende pianomusik og en kæmpestor, meget meget smuk foyeer. Hvis I ikke har været forbi endnu, så skynd jer at smide det på bucketlisten.

Rejser til Filippinerne Manila

På byrundtur

Min første dag i Manila startede tidligt, men rigtig godt takket være den store og meget indbydende morgenmadsbuffet.

Efter morgenmaden blev jeg mødt i receptionen af Laila, som har en tæt forbindelse til C&C. Det er faktisk hende, der tager jer med på guidede byrundture og diverse andre dagsture omkring Manila, så flere af jer har sikkert allerede mødt hende. For mit vedkommende var det mit første møde med Laila, og jeg må sige, at hun var et hyggeligt og meget informativt bekendtskab – det var ikke meget, jeg fik mulighed for at sige i løbet af de fire timer, som turen varede. Til gengæld blev jeg helt fyldt op med spændende informationer og historier om Manila. Hun viste mig Intra-Muros, som er den gamle spanske bydel, og fortalte historier fra den spanske besættelsestid, samt fra tiden omkring 2. Verdenskrig hvor store dele af Manila, og dermed også meget af det spanske islæt, blev hårdt ramt af flere bombardementer.

Vi besøgte et par smukke kirker, hoppede på en jeepny sammen med de lokale og kørte videre til China Town. China Town er et kæmpe område, og præcis ligeså farvestrålende som andre steder i verden. Der er efterhånden rigtig mange kinesere i Manila, og derfor bygger de helt ekstremt meget i det område. Inden vi hoppede på en tricycle tilbage til Intra-Muros og vores chauffør (som faktisk er Lailas søn), blev jeg simpelthen nødt til at købe et par virkelig flotte mangoer og store papayer. Meget lokalt og meget lækkert!

Eftermiddagen stod på ren afslapning og håndtering af jetlagget ved poolen. Høj sol og 36 grader indbyder i virkeligheden heller ikke rigtig til andet, vel? Det skulle da lige være en kold drink i poolbaren!

På udflugt fra Manila

Dag to bød på endnu en tur med Laila. Denne gang ud af byen for, at opleve noget af den fantastisk smukke natur, som findes ikke særligt langt fra metropolen. Eller… Det vil sige at der afstandsmæssigt ikke er særlig langt, men grundet den tunge trafik i Manila, endte jeg med at bruge syv ud af dagens 11 timer lange udflugt i bilen. Ak og ve!

Hvorom alting er, så havde jeg en fantastisk dag. Programmet stod på en sejltur i kano på en 16km lang flod, hvor vi undervejs passerede små byer, hvor indbyggerne alle var samlet ved søen for at søndagsfeste. Der var høj musik (Celine Dion er åbenbart stadig et kæmpe hit i Filippinerne), grin og legende børn i vandet. Der var en sindssyg god stemning, og når vi sejlede forbi vinkede de alle sammen og råbte hej til os. Se bare nogle at børnene nedenfor. Hvis det ikke er livsglæde og menneskelige ansigter for alle pengene, så ved jeg snart ikke, hvad er.

Jeg fik helt lyst til at hoppe af båden og være med til festlighederne. Det mest fantastiske er næsten, at hvis jeg havde gjort det var jeg stensikkert blevet budt velkommen med åbne arme og en oprigtig interesse. Det er nemlig lige præcis det, som gør filippinerne til noget helt specielt. Aldrig har jeg mødt så søde, åbne og imødekommende mennesker.

Nå, nu tilbage til dagens udflugt… Udover de lokale, passerede vi flere vandfald undervejs. Jeg får aldrig nok af vandfald, så jeg var topbegejstret på hele turen, og særligt da netop et vandfald også var målet for dagens udflugt. Da vi nåede frem blev vi sat på en tømmerflåde, trukket ud i den lille sø omringet af storslået regnskov og sejlet ind under vandfaldet. Det har jeg alligevel aldrig prøvet før og jeg blev helt overrasket over den kraft, som vandet falder med. Wow. Bare wow! Jeg hoppede i vandet og fik badet under vandfaldet – det var helt rart at blive kølet lidt ned, eftersom termometeret ramte 39 grader midt på dagen. Heldigvis er jeg meget glad for varme!

Videre i fabelagtige Filippinerne…

Mandag og tirsdag står den på mere arbejde og mindre sightseeing. Jeg skal nemlig besøge vores kontor og kollegaer i Manila, og dem glæder jeg mig rigtigt meget til at møde ansigt-til-ansigt. Til hverdag kommunikerer vi på skrift mange(!) gange dagligt, så det bliver spændende at møde dem og få et større indblik i deres hverdag.

Onsdag hopper jeg ombord på flyveren og drøner til Palawan.

Meget mere om det senere…

Ha’ det godt så længe!

Varme solskinshilsner fra fantastiske Filippinerne 😊

Følg med videre i Katharinas eventyr i hendes anden dagbog fra Filippinerne lige her.

Kunne du li' opslaget?
Del på de sociale medier!

Andre indlæg fra Filippinerne

Andre indlæg fra denne forfatter