Rundrejse i Thailand – Nicolaj fortæller

Thailand

Jeg hedder Nicolaj, og jeg arbejder som salgssupport i C&C Travel. Jeg er netop vendt hjem fra Thailand – hold da op, hvor var det fedt! Nu skal I høre lidt om min rejse!

Da vi ankom til lufthavnen i Phuket, blev jeg mødt af smilende mennesker – de havde selvfølgelig maske på, men vi kunne se de smilede med øjnene. Derefter blev alle passagerer sat på stole i venteposition, imens de tjekkede vores indrejsepapirer række for række. Da de havde sikret, at alt var okay, kunne vi fortsætte til næste stadie af ankomsten. Det gik alt sammen supernemt, og indenfor en time havde jeg haft en vatpind i næsen og snakket med min chauffør.

Isolation med manér!

Ankomsten til La Flora Resort & Spa var fantastisk. Mens vi ventede på, at de fik det sidste klar, serverede de kokoskager og kokosdrink, hvilket smagte lidt af kinderchokolade. Yum! Herefter viste de os op til værelset, imens de fortalte om morgenmadstider, pool osv.

Det var et stort og fint værelse med plads til at boltre sig, lige hvad vi havde brug for efter en lang flyvetur. Her skulle vi isoleres. Vi gjorde det i bedste stil og bestilte room service, nok mad til en familie på 4, for vi var skrub sultne!

Inden længe kom der en flink ung mand op med en stor bakke fyldt med mad. Han satte maden, hvor han nu kunne finde plads og sagde pænt farvel. Mætte og en smule trætte fra flyveturen nød vi bare værelset, men inden længe fik vi svar på testen, NEGATIV!

Så efter blot 4 timer i isolation var vi frie til at se Khao Lak – afsted gik turen!

Vi gik en lille tur i byen og kiggede lidt på butikker og restauranter. Vi var jo desværre allerede mætte fra room service, men vi fandt lidt inspiration til dagen efter. Jeg var en smule træt fra flyveturen, så vi vendte snuden hjemad, men på vejen satte jeg Bianca af ved en massage- og neglesalon, hvor hun fik den helt store tur.

Room service

Khao Lak – et spændende møde

Næste morgen vågnede vi op og var skrupsultne, for vi havde jo spist tidlig aftensmad dagen før og blev heldigvis mødt af en overdådig morgenmadsbuffet! Her var alt, hvad hjertet begærede, og så lidt til endda. Efter morgenfestmåltidet havde jeg æren af at møde manden, der stod for det hele, og hvilken pioner. En ældre herre i 80’erne som i de senere år havde rettet øjnene mod velgørenhed og at redde planeten.

Han havde allerede startet en del projekter, men et, jeg virkelig bed mærke i, var det nye rev, han havde skabt blot 5 km fra kysten. Her havde han sunket militære lastbiler og et krigsskib ned på bunden, for at koralerne havde noget at gro på. Det tiltrak en masse fisk, og han har siden sunket intet mindre end 2000 små betonhuse til dem, så de har god mulighed for at gemme sig fra rovdyr på dybet.

Mødet sluttede med en lækker frokost, hvor jeg udfordrede mig selv med lidt klassisk thai. Her fik jeg den nok stærkeste salat syd for ækvator! Jeg kunne heldigvis slukke infernoet i min mund med en lille isdessert bagefter. Worth it!

Da jeg kom tilbage fra mødet, gik vi endnu en tur igennem Khao lak. Her slog vi vejen forbi Tsunami memory museum. Et museum lavet som et mindesmærke for tsunamien 2004, og her lagde jeg entrébetalingen i en donationsboks. Det var et spændende og rørende museum, som jeg klart vil anbefale at slå et smut forbi.

Stranden var selvfølgelig også LÆKKER og næsten menneskefri! Vi sluttede dagen af med et lækkert måltid på en lille lokal restaurant. Vi bestilte nærmest alt fra menukortet. Til dessert, fik vi en friturestegt kugle vanilje is, ja du læste rigtigt, den kunne noget!

Fantastiske hoteller i junglen

Dagen efter gik turen til Khao Sok. Vi kørte fra lækker luksus ud til vores hytte tæt på naturen. På vejen slog vi først et smut forbi Our Jungle Camp. Et helt fantastisk, venligt og smukt sted, hvor man nok ikke kommer tættere på at gå i junglen end her.

Da vi ankom, blev vi modtaget af Marius, som viste os rundt på campen. Han viste os, hvordan de selv såede og høstede deres afgrøder, så det meste af den mad, man spiser på hotellet, er fra deres eget landbrug. Her laver de også cooking classes, hvor man selv er med ude i marken og hente ingredienserne. Fra jord til bord.

Efter besøget kørte vi videre til vores hotel Anurak, hvor vi skulle bo de næste to dage. Hotellet er lidt i samme stil som Our Jungle Camp, bare lidt mere luksus. Tænk at bo SÅ lækkert – midt ude i junglen! Vi blev igen modtaget med et smil af en amerikaner, som var flyttet til Thailand for nogle år tilbage. En meget imødekommende og rar mand, som altid har en historie eller fire!

Der sker ikke meget omkring Anurak, og det er nok mest et sted, man tager til for afslapning og hygge. Hvis der er over 15 grader, har jeg altid en uendelig hunger efter iskaffe, så ikke langt fra hotellet fandt vi en hyggelig lille café, der kunne stille behovet. Her brugte vi det meste af eftermiddagen, imens vi nød varmen.

Vandretur i Khao Soks jungle

Dagen efter stod i junglens tegn, for nu skulle vi ud at vandre i junglen. Vores guide hentede os om morgenen på hotellet, hvor hotellet gav ham madpakker og vand, som han bar rundt på. Da vi kom til parken, blev vi registreret nemt og hurtigt, og så var det ellers bare afsted ind i junglen!

Turen startede med en stor bred sti, hvilket var rart, da jeg klart ikke er en mande-mand, når det gælder vilde dyr. På trods af at det er en stor sti, kan man stadigvæk mærke, at junglen lukker sig om en, og inden længe er lyden fra biler og mennesker erstattet med junglens lyde.

Rejser til Thailand

Undervejs fortalte guiden om de ting vi så eller havde mulighed for at se, imens vi gik forbi dem. Han fortalte også historier fra tidligere ture og svarede på alle de spørgsmål, vi havde. Jeg troede, han lavede sjov i starten, men han havde faktisk set tre sorte pantere på turen før – så er man dælme i junglen!

Som turen gik, kom vi til Rangers Hut, en lille plads, hvor man kan spise frokost eller overnatte ude i junglen. Her holdt vi en kort pause, hvorefter vi fortsatte dybere ind i junglen. Nu blev den brede sti lavet om til en meget snæver en af slagsen, hvor vi blev skulle klatre op og ned af træer og bakker for at komme videre. Jeg følte mig som en rigtig Tarzan derinde.

Efter en længere vandretur kom vi til et lille vandfald, hvor vi besluttede os for at spise frokost. De havde pakket en lækker risret i et bambusblad, så madpakken matchede klart turen. Efter frokost vendte vi næsen tilbage mod hotellet.

Koh Yao Yai – afslapning på resortet

Dagen efter skulle vi tidligt ud af fjerene, og turen gik til vores smukke resort Santhiya i Koh Yao Yai. Vi kørte til Phuket, hvor vi tog en speedbåd til øen. Turen i båd tog en lille halv time med vind i håret og en smuk indsejling.

Da vi kom tættere på øen, kunne vi se hotelværelserne langs klippemuren, og vi lagde til på den hyggeligste mole ved hotellet. Da vi havde tjekket ind, satte jeg mig i restauranten med arbejde og en is kaffe, hvorimod Bianca tog på eventyr i byen. Da værelserne var klar, kom Bianca tilbage og hun havde fundet en scooter ude i byen.

Værelserne ligger oppe langs et bjerg, og derfor har hotellet indsat biler, der kører frem og tilbage, og vi blev selvfølgelig også kørt op til vores værelse.

OHH MY LORD!

Aldrig har jeg boet så vanvittigt et sted! Vores værelse var kæmpe stort med flot badeværelse, stor seng, og alt var indrettet i smukt håndskåret træ. Men det vildeste var vores balkon ud til vandet med solseng og EN TO PERSONERS SPA! Vi tænkte ikke to sekunder over det, og straks blev spaen fyldt op.

Resten af dagen var blot i hyggens navn med lækker mad på en af hotellets restauranter.

Dagen efter hoppede vi på scooteren og kiggede os lidt rundt omkring på øen. Vi fandt en hyggelig lille lokal massør, som til den dag i dag er den bedste massage, jeg nogensinde har fået. Efter turen tog vi et dyp i infinity poolen og nød den smukke udsigt ud over havet med en drink i hånden.

Til slut på aftenen spiste vi igen på en af resortets restauranter, hvor der pludselig startede ildshow ude på stranden. Her blev der kastet rundt med flammestave og spyet ild. Det var noget af et show!

Koh Yoa Yai

Bangkok – shoppingcenter og rooftop restaurant

Dagen efter gik turen til Bangkok, og sikke et skift det var fra hyggelige små øer og byer til storbyen.

Da vi ankom til hotellet, var det mere storbycharme end de tidligere. Der stod en piccolo klar til at køre vores tasker op på værelset, og receptionisterne sad ved deres computere i lobbyen. Vi havde kun én dag i Bangkok, så vi var enige om at få mest muligt ud af den.

Vi startede med at gå en tur i byen, hvor vi endte i en park med MEGET store leguaner. Efter en hyggelig tur igennem parken blandt de små dinosaurer, meldte sulten sig, så vi gik på jagt efter lidt lækkert. Vi endte ved en lille café i et massivt shoppingscenter på 7 etager. Her fik vi også kigget lidt på butikker. Vi fik lyst til at tage på markedet, så vi prajede en tuktuk og kørte mod Chatuchak-markedet. Der var desværre lukket den dag, men vi fik fornemmelsen af, hvor stort det var.

Da det var vores sidste dag i Thailand, aftalte vi at slutte den af med stil. Så vi tog på en rooftop-restaurant på 40. etage, hvor vi fik et bord helt ud til kanten. Her startede vi i bedste stil med drinks og bestilte derefter alt fra kortet. Da vi havde nævnt 7 retter, spurgte servitricen, om vi var seriøse, hvilket vi selvfølgelig var, men vi valgte ikke at bestille den 8. ret. Vi sluttede ferien af med et massivt mad-koma og et smil på læben.

De tre vigtigste ting, jeg har lært om Thailand

1.   I Thailand er de super venlige og smilende.

2.   I Thailand får man super meget luksus for pengene.

3.   Maden er billig og rigtigt lækker.

Jeg skal KLART tilbage!

Kunne du li' opslaget?
Del på de sociale medier!