Rejsebrev fra Peru

Peru

Vores gæster Herluf og Vagn har været i Peru. De har sendt os et hyggeligt rejsebrev om deres oplevelser, og vi har også fået lov at dele det med jer.

Så er Herluf og jeg vel ankommet til Lima.

I dag søndag tog vi metrobussen ind til centrum. Vi startede på Plaza de Armas. En stor flot plads midt i byen omkranset af diverse officielle bygninger, bl.a. Regeringsbygningen og Limas Catedral. Ved San Francisco Kirken stod flere hundrede mennesker i kø for at komme ind til messe, det er jo søndag, og så gør katolikkerne sådan noget.

Efter at have nydt en Pisco Sour (nationaldrink) slentrede vi videre. Der ligger utrolig mange flotte bygninger omkring centrum. Gader og fortove er pinligt rene. Der ligger ikke et cigaretskod nogen steder. Der går orangefarvede gadefejere alle steder. Sidst på eftermiddagen tog vi en taxa ned til vandet, hvor vi i elskovsparken nød udsigten ud over Stillehavet og den sværmende ungdom. Vi afsluttede dagen med et godt måltid på en god restauration.

29. januar

I dag var vi tidligt oppe. Vi blev kørt til busstationen. Nu forlod vi Lima for at køre til Paracas. Vi steg ombord på bussen 7:30, efter vores håndtasker var blevet checket for ting, man ikke ønskede vi tog med i bussen. Det var en fantastisk flot og lækker luksusbus med sæder, jeg endnu ikke har set i danske busser. De kunne næsten lægges helt ned.

Kørslen sydpå til Paracas foregik ad en fin motorvej gennem ørkenagtigt landskab. Efter 3 timers kørsel ankom vi til Paracas. En lille by på 2000 indbyggere, hvor der er meget fiskeri. Der ligger utroligt mange fiskerbåde i bugten. Vi boede på et dejligt hotel med udsigt ud over bugten. Vi tilbragte dagen med at lave absolut ingenting og sluttede dagen med en flaske hvidvin til en god fiskeret.

30. januar

I dag gik turen til Islas Ballestas, som ligger 20 km ude i havet ud for Paracas. Vejret  var fint med høj sol. Vi sejlede i en stor speedbåd med plads til 35 personer ud mod det åbne hav. Ballestas er en lille øgruppe, som er fyldt med alverdens havfugle, der lever på disse barske klippeøer, sammen med søløver. Det var en rigtig dejlig tur. Efter et par timers sejlads var vi atter i land og blev kørt til rutebilstationen.

Vi fortsatte nu turen i luksusbussen gennem ørkenlandskaber og små oaser mod Nasca. Efter 5 timers kørsel ankom vi til vores hotel Oro Viejo. Efter en svømmetur i poolen gik vi en tur rundt i byen. På Plaza de Armas betragtede vi det pulserende folkeliv. Det har været varmt i dag ca. 25-30 grader. Efter en god fiskeanretning og en flaske vin gik vi til køjs.

31. januar

I dag blev vi efter morgenmaden kørt ud til lufthavnen i Nasca og puttet ind i en lille flyvemaskine, hvor der var plads til 6 personer. Efter flyet var lettet, fløj vi en halv times tid over Nasca Linjerne, som er figurer der er lavet i landskabet i perioden fra år 200 til 800 af Nazcakulturen. Der er ingen, der med sikkerhed ved, hvad formålet med figurerne var. Midt på eftermiddagen fortsatte rejsen i bussen – en 10 timers køretur mod Arequipa med et brusende Stillehav på den ene sidde og ørken på den anden side af vejen. Generelt er landet vest for Andesbjergene en stor ørken, hvor det regner et par timer om året. Vi blev hentet i busterminalen og kørt til vores hotel El Conquistador.

1. februar

I dag har vi vandret rundt i Arequipa og set diverse kirker og pladser. Arequipa ligger i 2325 m højde, så temperaturen er røget lidt ned. 17 grader om natten og 21 om dagen. Arequipa er lidt mindre end København og er Perus næststørste by. Her er rent og pænt. Der er fine butikker, som i København. Vi var inde og se det store marked, hvor der handles med alt muligt. Vi sluttede dagen med en god flaske rødvin og en god bøf på en restauration på Plaza de Armas, inden vi slentrede hjem til hotellet. Gaderne var stadigvæk fyldte med glade peruvianere.

2. februar

I dag blev vi hentet på hotellet kl 7:30 af guiden Jesus. På et andet hotel kom to personer fra Spanien også med. Vi kørte mod øst op i højderne mod byen Chivay, der ligger i en dal i 3650 m. højde. På vejen til Chivay passerede vi flere pas, hvoraf det højeste ligger i 4910 m. højde. Fra vejen kunne vi se den sneklædte top af vulkanen Misti. Vi gjorde holdt flere steder for at se på lamaer og vicunas, som gik og fandt føde på sletterne mellem bjergene.

Rejser til Peru

Ved middagstid ankom vi til Chivay hvor vi fik en god middag på en restauration. Efter en gåtur til markedet kørte vi til vores hotel Casa Andina. Om eftermiddagen kørte vi uden for byen, hvor Herluf var ude og bade i nogle varme kilder, medens jeg gik en tur i området. Vi sluttede dagen med et godt måltid mad og en flaske vin.

3. februar

I dag blev vi hentet kl 6:30. Vi kørte langs med Colca dalen. Vi gjorde holdt ved et par landsbyer, hvor vi så børn danse i farvestrålende beklædning, så der var gang i fotoapparatet. Colca Canyon er en dal, som ligger mellem bjergene, og som er 3270 meter dyb. På dette sted der hedder Cruz del Condor svæver kondorerne majestætisk i de varme luftstrømme fra dalen. Vi så ca. 20 kondorer, som sad på klipperne, og et par stykker som var i luften. Flot syn.

Rejser til Peru

På begge sider af Colcafloden er der i landskab anlagt terrasser, hvor befolkningen dyrker grønsager. Det var en rigtig dejlig tur med flotte landskaber. Da vi kom hjem til hotellet, tog vi et par timer på køjerne. Jeg havde ikke fået noget søvn om natten, sandsynligvis på grund af den tynde luft. Vi må trække vejret nogle ekstra gange, bare vi bevæger os.

4. februar

I dag forlod vi Chivay. Det var ikke en luksusbus, der kom og hentede os, men en ganske ordinær bus, som kører fast rutefart mellem Arequipa og Puno. Der kunne være 30 personer i bussen, men der var kun Herluf og mig. Efter 7 timers kørsel hen over pampassen, ankom vi til Puno godt forfrosne, da varmeanlægget ikke fungerede i bussen. Temperaturen i dagtimerne er ca 15 grader og om natten 5 grader.

I Puno var det næsten umuligt at komme hen til vores hotel på grund af lange optog af festklædte og dansende mennesker i gaderne. De fejrer et eller andet med en hellig jomfru. Det gør de jo sådanne steder.

5. februar

I dag havde vi ikke andre planer end at gå rundt og se på folkelivet og selvfølgelig et par kirker. De ældre kvinder går rundt i farvestrålende godt fyldige kjoler og hatte. De har alle sammen lange fletninger. Mange af mændene går rundt med cowboyhatte. Foran den lokale regeringsbygning var der folk, der demonstrerede. Foran indgangen til bygningen stod politiet med skjolde. Det var en fredelig demonstration. Vi kom også forbi markedet hvor jeg købte en strikket trøje, så jeg kan holde kulden ud om aftenen. Puno ligger i en højde af 3860 m og har 150.000 indbyggere.

6. februar

I dag blev vi hentet på vores hotel kl. 9 for at blive kørt ned til havnen. Vi skulle nu ud at sejle på verdens højest beliggende sø Titicaca Søen, som er 8500 kvadrat km stor og ligger i en højde af 3810 m over havets overflade. Vi blev nu sejlet ud til Uros, to Amerikanere, to japanere og så Herluf og mig. Uros er en stor gruppe af flydende øer, der er bygget af siv og hvor der bor ca. 2000 mennesker.

Inde på en af øerne besøgte vi en familie og så, hvordan de boede. Vi fik en demonstration på, hvordan øerne er konstrueret. Herefter blev vi på en sivbåd sejlet over til en anden siv-ø. Båden blev roet af konen og hendes datter. Efter en lille forfriskning på øen blev vi sejlet tilbage til Puno. Det var en interessant tur. Resten af dagen foregik med et besøg på et museum og ren afslapning.

7. februar

I dag blev vi hentet på hotellet og kørt til busstationen, og så startede vi turen mod Cusco. En strækning på ca. 400 km. Foruden Herluf og mig, var der tre spaniere. Der var også en guide, som ledsagede os på turen. Varmeapparatet virkede heller ikke i denne bus. I byen Pucara var vi inde og se en kirke og et museum, og imedens havde buschaufføren fikset varmeanlægget. Det var dejligt, så vi ikke længere skulle fryse. Næste stop var Raqchi, hvor vi tog lidt billeder af en gletsjer oppe på et bjerg og af nogle damer, som ville sælge os diverse lamaprodukter, men vi købte ikke noget. Næste stop var en restauration, hvor der var tag selv-menu. Vi kørte igennem fantastisk flotte landskaber med bjerge på begge sider. Området var meget grønt med græssende køer, får og lamaer og der dyrkes mange landbrugsafgrøder af forskellig art, men mest majs.

Næste stop var Raquci, nogle gamle ruiner fra Inka tiden. Så fortsatte vi til atter en kirke Iglesia de Andahuaylillad. En fantastisk flot kirke, der ejes af jesuitterne. Det er noget med nogle jomfruer i stedet for Jesus og Maria. Efter 10 timers kørsel ankom vi til vores Hotel Abittare i Cusco. Vi var nu kommet ned i 3500 m højde. Om aftenen gik vi en tur hen til Plaza de Armas og fik en god lammesteg og en flaske vin på Inka Grill. Der sad et par musikanter og underholdt med sydamerikansk musik på panfløjte og guitar, dejligt. Da vi skulle hjem regnede det kraftigt.

8. februar

I dag stod vi op kl. 8. Vi havde sovet dårligt, sandsynligvis på grund af den tynde luft. Det føles som om, at man ikke kan få luft, og så tager mange flere vejrtrækninger. Efter morgenmaden tog vi på museums- og kirkevandring. De første var Basilica Catedral Del Cusco, Templo de la Familia og Iglesia de El Triunfo. De tre kirker er bygget sammen. Det er det mest fantastiske kirkeværk, jeg har set længe. Der var sølv og guld over alt og flotte malerier. Jeg sagde til Herluf: ”Hvis du kan finde en person på billedet, som smiler, så giver jeg en omgang”. Han fandt ikke nogen. Hvorfor er alle de personer, man ser som figur eller afbildet, så triste?

Den næste kirke Templo de San Blas var lukket på grund af privat messe, så der måtte vi ikke komme ind. Vi fortsatte til Unsaac Museo Inka. Så var det tid til at få noget at spise. Vi fik en dejlig kyllingesalat i en dejlig gårdhave. Efter at vi havde slappet af, fortsatte vi gennem de smalle gader. I Monesterio De Santa Catalina, som er et klostermuseum, så vi, hvordan nonnerne havde boet for 100 år siden. Det næste museum var Museo Machu Picchu Casa Concha. Det indeholder flere tusinde genstande, som Yale universitetet havde taget med til USA under udgravningerne af Machu Picchu i 1911, og leveret tilbage til Peru i 2012. Efter lidt afslapning på hotellet, afsluttede vi dagen som sædvanligt.

9. februar

I dag blev hentet kl. 6 og kørt til togstationen i Poroy, hvor vi steg på toget til Machu Picchu. Efter et par timers kørsel kom vi til Aguas Calientes. Toget kørte hele tiden langs med floden Rio Urubamba. Det var et utroligt flot landskab med stejle klippevægge og frodige bjergsider og en brusende flod. Turguiden stod på stationen og tog imod os. Efter at have afleveret vores ting på det nærliggende Hotel Presidente kørte vi i bus op til Machu Picchu, som ligger i 2380 m. højde.

Rejser til Peru

Nu var vi ved de ruiner, som Hiram Bingham, en amerikansk historiker fra Yale University, i 1911 genopdagede og udforskede. Det var her, Inkaerne anlagde en by i 1460 til 1550, hvorefter stedet af ukendte årsager blev forladt. Det var meget spændende at gå rundt og se, hvordan husene var bygget af granitsten, som var slebet så fint til, at der næsten ingen mellemrum er mellem de enkelte sten.

Det mest ærgerlige ved turen var, at det regnede næsten hele tiden, så det var svært, at få taget nogle gode billeder. Havde solen skinnet, ville ture have været helt fantastisk. Efter at have slentret rundt mellem ruinerne et par timer, hvor vi havde fået en masse at vide af guiden, som vi nok ikke kan huske ret meget af alligevel, kørte vi hjem til hotellet, som ligger direkte ud til den brusende flod, hvorfra vandet på et tidspunkt havner ude i Atlanterhavet.

Om aftenen gik vi en tur i byen, som er fyldt med restaurationer og souvenirbutikker. Efter en god middag sluttede dagen.

10. februar

I dag gik vi en tur langs med den brusende flod Rio Urubamba, og efter et par km, kom vi ud til en lille sommerfuglefarm, hvor vi blev vist rundt og fik en forklaring på sommerfuglenes liv. Vi fik en dejlig kold øl, inden vi gik hjemad igen. Efter en god gang salat på Plaza de Armas, tog vi atter toget til Poroy gennem det flotte landskab med den brusende flod og grønne bjergsider, som solen skinnede på. Vi blev nu kørt tilbage til vores hotel i Cusco. Efter en gang Ravioli på Plaza de Armas var dagen slut.

11. februar

I dag skinnede solen næsten fra en skyfri himmel, det var dejligt. Vi gik en rigtig lang tur rundt for at se Tempio de San Blass og Tempio de San Cristobal. Det var de to kirker vi ikke fik set for et par dage siden, og som vi havde købt fællesbillet til. Fra tårnet på San Cristobal var der en flot udsigt over byen. Vi er faktisk nu trætte af kirker.

Efter en gang god kyllingesalat gik vi ned til Plaza de Armas, og her var der rigtig gang i den. Det var fastelavn, så hele pladsen var fyldt med unge mennesker, der sprøjtede skum fra sprayflasker og vand på hinanden, men alle morede sig festligt. Vi undgik heldigvis at komme i skudlinjen.

I aften går vi op på Plaza de Armas og får en god afskedsmiddag med Peru. Der har været rigtig mange oplevelser. Det har været anstrengende at trække vejret her i 3600 m højde. Det er sjovt nok – inden man kommer til et nyt land, har man en idé om, hvordan der vil være, og så når man er i landet ændres ens synspunkt totalt. Det har været positivt at besøge Peru. I morgen flyver vi fra Cusco til Lima, og videre til Amsterdam og København. Det bliver dejligt at komme hjem igen.

Kærlig hilsen

Vagn

Kunne du li' opslaget?
Del på de sociale medier!

Andre indlæg fra Peru

Andre indlæg fra denne forfatter