Katharinas Malaysia-blog

Malaysia

Jeg er for nylig vendt hjem fra Malaysia – et gensyn jeg havde glædet mig længe til! I min iver over at møde landet igen har jeg skrevet en rejseblog om mine oplevelser.

Jeg har altid ment, at Malaysia er lidt undervurderet og byder på SÅ mange forskellige oplevelser, hvor fx Thailand ikke helt kan følge med. Helt urørt og tæt, dyb regnskov med orangutanger, smukke strande og tropeøer, højland med temarker og de hyggeligste byer med noget af verdens bedste mad. Især er jeg helt forelsket i Borneo! Denne gang havde jeg taget min mor med, fordi jeg så gerne ville vise hende landet.

Orangutanger og regnskov på Borneo

Jeg startede min rejse i Sukau Rainforest på Borneo, og som noget af det allerførste besøgte vi Sepilok Rehabiliteringscenter for at se orangutangerne. Bum, så var jeg ligesom på Borneo – for er der noget, øen er kendt for, er det da orangutanger. I Sepilok er orangutangerne semivilde, og de gør et stort arbejde for at passe på dem og forberede dem på at komme tilbage i naturen. Det var skønt at se de små orangutangunger lege i ”børnehaven” og de større, der fik mad på fodringsplatformene.

Herefter gik turen videre til regnskoven. Vi skulle ud at sejle på floden midt i den smukke og helt tætte jungle. Vi var dårligt begyndt at sejle, før vi spottede næsehornsfugle, krokodiller, næseaber og flere andre slags aber. Vi sejlede i det hele taget meget på floderne under vores ophold på Sukau Rainforest Lodge. Det er altså helt magisk at sejle ad de små bifloder og komme helt tæt på regnskoven. Der var selvfølgelig også tid til afslapning på lodgen indimellem. På et tidspunkt sad jeg ved poolen og nød solen med en bog, og pludselig puslede det i træerne over mig. Der sad sørme lige en orangutang med sin baby lige over mit hoved!

En af dagene var det på med sikkerhedshjelm og mundbind og afsted til Gomantong grotterne, hvor der bor omkring 2 millioner flagermus. Lige omkring solnedgang flyver de alle sammen ud af grotten på én gang – det tager et par timer, fordi de er så mange. Det er virkelig et flot syn, for de danner nærmest en spiral, når de flyver ud. Vi gik også rundt inde i grotten. Aldrig har jeg set så mange kakerlakker og flagermusefterladenskaber – det lugtede fælt, så jeg var glad for mit mundbind.

Store oplevelser i Danum Valleys jungle

Jeg havde glædet mig allermest til at opleve Danum Valley. Dybt dybt inde i junglen findes der ét enkelt lodge midt i helt uberørt og virkelig virkelig smuk natur. Og så er det bare det lækreste lodge, man kan forestille sig!
Vi hørte pygmæelefanter allerede den første dag, og næste dag skulle vi ud på en trekkingtur med en sjov guide. Han nøjedes ikke bare med at fortælle om naturen og dyrelivet – han fortalte også om kulturelle traditioner, som fx bryllupsritualerne i sin egen stamme. Vi kravlede op og ned og over rødder, og på toppen blev vi belønnet med en fantastisk udsigt. Vi kunne heldigvis dyppe os i en ”natural jacuzzi” ved et lille vandfald og blive kølet lidt ned, imens gibbonaberne hoppede rundt over hovedet på os.

Om eftermiddag stod den på ”tubing”, hvor jeg flød ned ad floden i en stor gummiring. Fuldstændig genialt, for det var virkelig sjovt, ikke for vildt, og en super måde at opleve regnskoven på fra en helt ny vinkel. Om aftenen var guiden og jeg afsted på natsafari, hvor han lærte mig, hvordan man spotter dyr i mørket. Dyr har forskellige farver ”øjenskin”, og edderkoppers ligner diamanter, så når jeg lyst rundt var der små diamanter overalt. Jeg spottede også rigtig mange store og flotte frøer og insekter. Det var specielt at gå rundt i kulsort mørke og intens stilhed kun afbrudt af dyrelyde.

Rejser til Malaysia og Borneo

Man kan ikke besøge Malaysias regnskov uden at gå på hængebroer. Det gjorde jeg på en canopy walk i solopgangen, og det er det smukkeste, jeg nogensinde har set. Tågen hang tungt imellem trætoppene, der er helt stille bortset fra dyrelyde – magisk!! På vej tilbage til resortet spottede guiden en orangutang med sin unge. Jeg stod og kiggede op i næsten to timer, og det resulterede i et lettere hold i nakken – men var det hele værd. Virkelig unikt dyr! Vidste I, at vi faktisk deler 97% af vores dna med orangutanger? Og at orangutang betyder ”man of the forest”?

Verdens ældste regnskov: Taman Negara

Taman Negara kunne jeg bruge mine nye evner som nattedyrsspotter på en natsafari i regsnkoven, og vi spottede både kattedyr, skorpioner, edderkopper og slanger!

I dagslys var vi selvfølgelig også på vandretur i regnskoven med guide – en lang og hård tur, men smuk! Vi gik på broer det meste af vejen, men der var også mulighed for at gå off-road, hvis vi havde lyst til det, og det var altså virkelig sjovt at kravle lidt. Men pulsen kom op! Belønnet med den skøn udsigt på toppen – grønt, grønt og atter grønt. Jeg trådte næsten på en giftig slange på vejen ned, og det blev lige lovlig spændende for mig!

Højland og temarker i Cameron Highland

Nu var det tid til noget helt andet – kølige bjerge med lavere luftfugtighed i Cameron Highlands. Her oppe i det grønne er der virkelig smukt, og hvor end jeg kiggede så jeg teplantager, jordbærmarker og andre frugt- og grøntsagslandbrug. Det regnede desværre en del, så vi besøgte en tefabrik og købte lidt souvenirs og en kop te.

Vi skulle også se en jordbærfarm, hvor vi hilste på den indiske ejer. Han snakkede om, hvordan ændrede vejrforhold har stor betydning for produktionen, og det påvirker den desværre lidt dårligt. Derfor er der i denne del af verden også stort fokus på at bruge mindre sprøjtestads. Næste stop var en sommerfuglefarm og en rosenhave. Det var da meget flot, men det kunne være hvor som helst i verden, så jeg ærgerede mig lidt over, at jeg ikke havde lejet en mountainbike og oplevet området.

Bountyliv på Pangkor Laut

Efter en tur med ret meget knald og mange virkelig gode oplevelser var det virkelig rart at komme til Pangkor Laut. Det er en lillebitte ø – så skøn, og alt er bare fredeligt!  Her er ikke så mange muligheder, så her kunne vi rigtig komme helt ned i gear og nyde den smukke bounty strand. Jeg brugte en hel dag på at bade i det varme vand og nyde omgivelserne – kridhvidt sand, klart lysegrønt vand omkranset af regnskov. Virkelig smukt!

Vi fik besøg på vores terrasse en aften af to kæmpestore næsehornsfugle. De er altså større, end man lige tror! Jeg famlede febrilsk efter mit kamera og listede ud på terrassen, faktisk sneg jeg mig ind på dem for at få et billede af dem – jeg var bange for, at de ville flyve væk når som helst. Til sidst stod jeg praktisk talt med kameraet helt oppe i hovedet på dem, og de var bedøvende ligeglade. Jeg tror, jeg tog 500 billeder af de to fugle – som i øvrigt kom tilbage flere gange dagligt!

Udover at ligge på stranden og kigge på fugle, brugte jeg en del tid på at spise. Fantastisk mad og masser at vælge imellem. Særligt morgenmad var genial – den bedste jeg nogensinde har fået! Jeg har aldrig været så begejstret for morgenmad før!

Malaysias madhovedstad på Penang

Vel ankommet til Penang skulle vi med det samme på opdagelse i den store by Georgetown, hvor vi fandt et lille lokalt marked. Her var farvestrålende tøj, og nu havde jeg jo i lang tid ikke haft mulighed for at bruge penge, så det var kærkomment. Vi gik også en tur igennem Little India – farverigt og underholdende som sådan en bydel altid er.

Rejser til Malaysia og Borneo

Jeg er helt vild med Gerogetown, og jeg skulle selvfølgelig se UNESCO området. Særligt streetarten er jeg er helt vild med! Det er virkelig imponerende og flot, og mange af malerierne er verdenskendt. De ligger lidt spredt rundt i byen, så det er lidt som at være på skattejagt – og jeg fik set en masse sjove detaljer i byen, mens jeg gik rundt og ledte.

Byen byder i øvrigt på flotte templer, kirker og moskeer – og masser af britisk arkitektur. Min favoritting ved Penang er dog de fantastiske madmarkeder. Det er ikke for sjovt, at øen og Georgetown er kendt som Malaysias madhovedstad. Her er et helt vildt udvalg af super lækkert og meget lokalt mad. Jeg spiste både frokost og aftensmad på markederne sammen med en masse andre turister og mindst ligeså mange lokale. Her er en fed stemning, og det kan virkelig anbefales!

Øliv og oplevelser på Langkawi

Jeg vidste ikke rigtig, hvad jeg skulle forvente af Langkawi, men jeg blev meget positivt overrasket, for her er var virkelig afslappet østemning. Det er en dejlig ø i en overkommelig størrelse men stadig fuld af muligheder. Og så her – som alle andre steder i Malaysia – grønt og frodigt med regnskov og smukke, hvide sandstrande.
Jeg havde kun to nætter på øen og ville ønske, at jeg havde haft mere tid. Jeg nåede fx ikke at leje en scooter og tage på opdagelse, som en del af de andre turister gør. Det er en fantastisk måde at opleve på og nemt at komme rundt, og det giver frihed til at gøre, lige hvad man vil. Det skal jeg prøve næste gang!

Til gengæld nåede jeg at prøve kabelbanen, som lå lige ved siden af vores hotel. Jeg var døden nær af ren og skær højdeskræk på vej op i kabelbanen, men med lidt koncentration og vejrtrækningsøvelser fik jeg afværget panikanfaldet, og da jeg først kom op, kunne jeg sagtens nyde den fantastisk flotte udsigt over øen. Jeg kunne faktisk se helt til Thailand! Ingen må snyde sig selv for en tur herop!

Jeg nåede også et par timer på en af de skønne strande. Her var ingen mennesker, helt krystalklart vand og bare virkelig dejligt! Jeg kunne tage den helt med ro. Jeg tog ikke ud i regnskoven – jeg havde ligesom fået opfyldt mit regnskovsbehov. Vi boede på det ret lækre Berjaya Langkawi Resort, og en af dagene mødte vi en stor flok aber lige ved poolområdet. Folk flokkedes omkring dem, men de sad bare helt roligt og spiste. Det var en slags aber, jeg ikke tidligere har set – sorte med hvide ringe omkring øjnene, og de var så rolige og bløde at se på, at jeg fik lyst til at kramme dem

Langkawi er helt klart et sted, jeg sagtens kunne bruge en hel ferie, uden at komme til at kede mig!

Kunne du li' opslaget?
Del på de sociale medier!

Andre indlæg fra Malaysia

Andre indlæg fra denne forfatter