Stines Brasilien

Brasilien

Stine fra C&C har været en tur i Brasilien, og hun er kommet helt forelsket hjem! Læs om hendes oplevelser og alle hendes tanker om skønne, skønne Brasilien.

Store oplevelser i Rio de Janeiro

Mit første møde med Brasilien startede i Rio, en vanvittig smuk indflyvning, hvor jeg både så Kristusfiguren og Sukkertoppen fra oven. Da jeg kom ned på jorden, skuffede Rio bestemt heller ikke. Den kæmpe store by, travle trafik og kilometer lange strande var imponerende! Det tog lang tid at transportere sig fra den ene ende af Rio til den anden – men der var hele tiden noget at kigge på, om det var en sælger, der solgte frisk frugt på gaden, travle businessmænd eller nogle turister på vej ned til Copacabana for at nyde atmosfæren på stranden.

Det er vinter i Rio i august måned, vi havde ca. 20 grader og noget overskyet, men det gjorde slet ikke noget – fordelen ved det var, at der ikke var særlig mange mennekser. Vi skulle derfor aldrig stå i kø og havde både Copacabana og Ipanema strandende (næsten) for os selv. Det, der gjorde størst indtryk på mig i Rio, var udsigten over byen!

Jeg tog kabelbanen op til Sukkertoppen – det blæste lidt, og jeg tænkte ”hvad nu, hvis jeg ikke kan komme ned herfra igen?”. Man kan altså kun komme ned med kabelbanen! Heldigvis beroligede guiden mig og sagde, at det var sjældent, det blæste så meget, at kabelbanen lukkede. Udsigten fra Sukkertoppen er noget af det flotteste jeg har set –  jeg kunne se hele byen højt oppefra, jeg så Copacabana stranden, bugten, kristusfiguren og alle favelaerne bygget op ad bjergene – et helt unikt syn!

Rio har alt! SHOPPING! Det er tilmed også godt i Rio – de har alt fra store internationale shoppingcentre, små hyggelige markeder og gemte shoppingcentre, som var lidt svære og finde men havde de flotteste bikinier. Selvfølgelig havde jeg også et (læs: mange) par Havaianas-klipklapper med hjem, som var i utænkelige mønstre, og prisen var en fjerdedel af, hvad vi betaler for dem i Danmark. Rio er et must på en tur til Brasilien efter min mening.

Strande i hyggelige Buzios

Efter nogle dage i travle Rio er det rart med noget afslapning – blot 3 timer fra Rio ligger Buzios, og der er hele 17 strande! Vi boede 700 m fra byen på det hyggeligste lille Posada med udsigt over byen. I Buzios nød vi to dage på stranden om dagen. Selvom det blæste og var overskyet, var det stadig 23 grader og skønt at ligge på stranden. Vandet begav vi os dog ikke ud i – det var virkelig koldt, og det er det typisk i deres vinter, hvor bølgerne også er rimelig høje. Så fik vi set på surfing og vandret en masse i mellem de forskellige strande.

Byen er fuld af cafeer, restauranter, barer og butikker – så det var helt svært at finde ud af, hvor vi skulle spise. Vi gjorde det, at vi gik fra sted til sted: tog en bid mad på en lækker seafood restaurant og så videre til dessert på et vaffelhus, og så sluttede vi selvfølgelig af med en Caipirinha på en hyggelig bar. Priserne er som danske priser, somme tider lidt billigere.

Strandene, som var det vi kom for, var rigtig dejlige. I byen er der stor forskel på høj- og lavvande, så vi kunne ikke ligge der hele dagen, selvom vi havde villet det. Vi lejede en boogie (en lille bil) og kom til nogle super dejlige strande.

En nat i Manaus

Vi ankom sent om natten og skulle have en overnatning i Manaus inden vores ophold i junglen, som vi VIRKELIG glædede os til.

Det er et sjovt sted – en millionby midt i Amazonas, der er fuld af liv og MEGET varm. Vi havde 35 grader og havde en formiddag til at kigge rundt i byen. Vi oplevede det imponerende lyserøde operahus udefra. Vi gik rundt og nød stemningen blandt sælgerne, der sælger alt fra tøj og sko til de lækreste friske juice. Selvom de ikke forstod engelsk særligt mange af stederne, fungerede det stadig fint bare at pege og bruge sine hænder. Folk i Manaus er bare så venlige! Vi havde ikke meget tid her, så vi nåede ikke så meget, men vi kørte dog forbi en strand, som så rigtig hyggelig ud – og hvor alle de lokale tog ud for at blive kølet ned i floden.

Rejser til Brasilien

Amazonas = amazing!

WOW! Er man til natur og dyreliv så SKAL man til Amazonas! Det var en helt unik oplevelse og virkelig fantastisk at være så tæt på dyr og bare være i en verden, så langt fra den vi er vant til. Vi boede på et lodge kun en times sejltur i speedbåd fra Manaus. Det er kun muligt at komme dertil i båd, og det ligger altså midt i Amazonas, så der ikke mobilsignal og kun ganske lidt strøm om aftenen. Det var bare os, naturen og nogle andre turister, der var der for at få samme oplevelse som os. Skønne guider og lokale, der arbejder på lodget, er med til at gøre oplevelsen helt fantastisk med al deres viden omkring Amazonas!

Dagene gik med vandreture i junglen, kanoture på floden, udkig efter alverdens dyr, afslapning og badning i skønne Rio Negro og ikke mindst piratfiskeri. Jeg var heldig at fange en piratfisk, som så blev serveret til aftensmad – det havde jeg aldrig troet, at jeg skulle opleve.

Om aftenen tog vi på udflugt i mørket for at se kaimaner og ellers bare nyde stjernehimlen og tælle stjerneskud. Så tog vi os et slag kort og gik tidligt i seng, for dagen efter vågnede vi tidligt af sol og varme og 1000 forskellige dyrelyde. Dyrelydene var noget, jeg lige skulle vende mig til!  De er meget aktive om natten og om morgenen, så der gik ikke et sekund, uden jeg hørte blade, der bevægede sig, fordi der hoppede fugle og frøer rundt, eller aber der klatredee i træerne, og så selvfølgelig de skrigende cikader. Jeg så dovendyr i træerne og en kæmpeedderkop, der gemte sig under en busk.

Jeg vil anbefale denne oplevelse til alle. Forvent ikke luksus men forvent en oplevelse midt i verdens største jungle. Natur, dyreliv og hygge er nøgleordene for denne oplevelse og fra mig af lyder det bare ”WOW!”

Imponerende Iguazu

De imponerende vandfald, som de fleste har hørt om, skulle vi selvfølgelig også besøge! Vi boede på den Brasilianske side af Iguazu lige uden for nationalparken, og der var masser af natur omkring os.

Vi så først vandfaldene fra den Brasilianske side, og jeg må give folk ret – det var virkelig et fantastisk syn. Så meget vand falder så langt ned – det var ufatteligt smukt. Jeg kunne høre vandet bruse kraftigt og virkelig fornemme den volume det havde, når det faldt. Det var som et panoramabillede med vand overalt. Jeg forstår godt, at Iguazu er et highlight på rejser til Sydamerika, for nøj hvor var det bare flot, og der var så mange ting at lave. Helikopterture, bådture, vandreture, cykelture osv.

Vi så også vandfaldene fra den argentinske side. Her var lidt flere mennesker, også selvom det var lavsæson, var der virkelig mange mennesker. Udsigten var dog stadig fantastisk, og fra denne side kommer man tættere på vandfaldene og står nærmest oven på dem – lidt skræmmende når man kigger ned, men hvor er det dog imponerende!

Byen Iguazu var ikke noget særligt. Der var ikke mange hyggelige steder at spise – men det lykkedes alligevel at finde noget god aftensmad. Vi var i en fuglepark for skadede dyr, og det var super flot med alle de tropiske fugle, der fløj rundt om ørene på en.

Rejser til Brasilien

Idylliske Ilha Grande

Som afslutning på en rundrejse i Brasilien er Ilha Grande det perfekte sted. Her er brede gyldne sandstrande og turkisblåt vand! Vi lå ikke på stranden i byen, hvor vi boede, men vi tog en båd ud på endagstur til en smuk, smuk strand.

Øen er fuld af bakker og bjerge, så vi skulle gå lidt for at komme til disse paradisstrande. Det er altså bare et herligt sted, hvis man både vil opleve natur og strande. Byen er super hyggelig, og der er et hav af muligheder for at vælge i mellem forskellige restauranter – du kan få den mest friske fisk, tacos, pizza og også den lokale empanada som er en kæmpe favorit hos mig. Der er normalt mange mennesker på Ilha Grande, fordi det er sådan en dejlig ø, som selv de lokale tager til for at slappe af, og så ligger det kun tre timers køretur og en halv times speedbådtur fra Rio.

Jeg håber, at I føler jer inspirerede – jeg kan i hvert fald anbefale en rejse til Brasilien til alle, der elsker smuk natur og skønne strande!

Kunne du li' opslaget?
Del på de sociale medier!

Andre indlæg fra Brasilien

Andre indlæg fra denne forfatter