Mortens rundrejse i Sydamerika II

Argentina

Halløj derhjemme!

Jeg sidder nu i Puerto Natales i Chile og tænker, at jeg hellere må få sendt en hilsen hjem. Vi har oplevet så meget siden sidst, så der er nok at tage fat på.

Byliv og hygge i Buenos Aires

Sidst I hørte fra mig, var vi ved at gøre os klar til at opleve Buenos Aires. Vores gode ven og agent i Argentina, Nico, havde lagt et spændende program, så vi var klar til at se, hvad vi skulle have med hjem i bagagen af spændende oplevelser.

Vi lagde ud med en guidet byrundtur i den charmerende hovedstad. Vi blev kørt i bus rundt og havde en guide til at fortælle os spændende historier om byen undervejs. Det viste sig, at vores chauffør var glødende fan af fodboldklubben River Plate, og vores guide af klubben Boca Junior – de to rivaliserende fodboldklubber her i byen! Lad os bare sige, at snakken for fredens skyld hurtigt gik over til, hvilken bøf og hvilken rødvin, der er bedst. Så var vi ankommet til Buenos Aires! 😉

Vi mødtes med Nico på hans kontor, og tog sammen ud at spise på hans yndlingssted. Det er en lille, lokal restaurant, som han også gerne fortæller om til vores gæster – måske du selv har været her?

Mit gensyn med Buenos Aires bød også på en hyggelig aften på Plaza Serano i Palermo-bydelen. Her er rigtig hyggeligt om aftenen for dig, der godt kan lide lidt fest og farver.

Vi var også inde at se et tangoshow – det var en fantastisk oplevelse! Danserne er drøndygtige, og det er fedt at se noget, der er så stor en del af den argentinske kultur, når nu man besøger landet.

Nico havde også inviteret os med ind at se en fodboldkamp! Og som du måske kan fornemme, går folk her i byen altså op i deres fodbold! Nicos yndlingshold spillede mod et brasiliansk hold – og argentinerne vandt lige i de sidste minutter! Hele stadion gik amok af glæde, og vi kunne ikke undgå at blive smittet af den gode stemning. Det siges, at man her i byen har verdens bedste fodboldfans. Det kan vi i den grad skrive under på nu!

Rejser til Argentina Buenos Aires

På vandreture i El Chalten

Efter at have nydt nogle dage med Nico i storbyen, var det tid til at komme lidt længere ud på landet. Vi hoppede på et fly til El Calafate i Patagonien, og herfra tog vi videre 3 timer i bus til El Chalten.

Rejser til Argentina El Chalten

El Chalten er en lille flække, der kun eksisterer pga. den danske pioner Andreas Madsen, hvis oldebarn, Fitz Roy Madsen (ja han er opkaldt efter stedets ikoniske bjerg), stadig råder over familiegården.

Her er du virkelig ude i naturen, for byen er lille og omgivet af sletter og skøn, vild natur. I bussen på vejen hertil så vi guanacoer (en slags lamaer) langs vejen, og da vi ankom til byens busterminal i solnedgangen, så vi en enlig kondor svæve oppe i skyerne.

El Chalten er et rigtig godt sted at vandre på egen hånd, da stierne her er mærket pænt op, og der er vandreture til alle niveauer. Du kan få et godt overblik over vandremulighederne lige her.

Efter ankomsten fandt vi os lidt at spise. Det er en lille, lokal by med gode spisesteder, så det var ikke svært at få lidt mad indenbords, så vi kunne lade op til næste dags vandretur.

Vi havde flere dages vandring på programmet, og selvom det stormede den første dag, vi var på benene, så vi mange flotte udsigter!

Rejser til Argentina El Chalten

Dagen efter var det vindstille, men de varslede regn op ad dagen, så vi tog afsted så snart det blev lyst. Vi blev dog glade for regntøjet da regnen tog til før forventet og til sidst udviklede sig til sne. Det krævede en god bøf og en øl da vi kom retur til byen, men alt i alt flot tur trods vejret og en anderledes oplevelse end de fleste ville få i højsæsonen, hvor det er varmere.

Jeg vil nok anbefale de fleste at holde sig til højsæsonen i november til marts. Her er der størst chance for godt vejr – men vejret er dog altid uforudsigeligt i Patagonien.

Isblå gletsjere ved El Calafate

Efter nogle dages vandreture tog vi videre til El Calafate, en lille by med en god og levende stemning. Her er mange rejselystne folk – både dem, der leder efter vilde eventyr med klatring og action, og de mere almindelige rejsende, der er kommet for at opleve områdets natur. Her er et godt udbud af restauranter, barer, butikker osv.

Du kan se vores rejseforslag til El Calafate her.

Rejser til Argentina El Calafate

Vi havde valgt at tage turen op på Perito Moreno-gletsjeren. Ja, du læste rigtigt! Vi gik nemlig OPPE på den imponerende gletsjer! Alle under 65, der må tage vandreturen herop bør gøre det, selvom det er lidt turistet. Udsigten fejler i hvert fald ikke noget! Udflugten tog 10 timer i alt men det var fint og meget unikt. Billederne retfærdiggør slet ikke oplevelsen, det var virkelig noget specielt!

Undervejs på turen falder der sågar en lille whisky af, serveret med is fra gletsjeren. Det er der vist ikke mange, der kan prale af at have smagt!

Flere naturoplevelser i Puerto Natales

Fra El Calafate sagde vi farvel til Argentina og tog bussen mod den chilenske by, Puerto Natales. Turen tog 5 timer, men landskaberne undervejs var fantastiske! Vi krydsede grænsen ved Rio Turbio – det må være en af de mindste og flotteste grænser, jeg har krydset!

Rejser til Chile Puerto Natales

Puerto Natales en rigtig hyggelig by! Her er lidt havneby-stemning over den, og selvom vi var her uden for sæsonen, viste vejret sig fra sin bedste side. Det er jo perfekt, når byen ligesom er et sted man tager til, når man gerne vil på eventyr i naturen.

Chilenerne er afslappede mennesker og tager det hele roligt. Vores rare chauffør mødtes med os på busstationen, hvor vi fik vouchers osv. til de lokale udflugter, alt kørte bare som smurt.

Vi valgte at tage på en udflugt til Balmaceda-strædet, og det var en fantastisk oplevelse. Jeg vil lade billederne tale lidt for sig selv, for det er svært at forklare, hvor smuk naturen er her.

Den røde pæl på billedet nedenfor markerer, hvor meget is der er smeltet siden 1970’erne – lidt tankevækkende!?

I morgen fortsætter vi vores tur i Chile, hvor vi sætter kurs mod Torres del Paine Nationalpark. Vejret lover ikke for godt, men vi er spændte og håber på lige så meget held som i dag…

Kunne du li' opslaget?
Del på de sociale medier!

Andre indlæg fra Argentina

Andre indlæg fra denne forfatter