Mortens rundrejse i Sydamerika III

Chile

Hej igen!

Nu synger min fantastiske tur rundt i Sydamerika på sidste vers, så nu er det vist på tide, at I får et sidste postkort fra mig…

Helt utrolige naturoplevelser i Chile!

Som jeg nævnte i min forrige hilsen fra Argentina og Chiles islandskaber, var vi meget spændte på vejret i Torres del Paine – men vi endte heldigvis med at have en noget nær perfekt dag! Vi var på en dagstur i bus og blev kørt rundt. Vi havde flere stop, hvor vi kunne gå ud at nyde landskabet og udsigten. Wow, bare wow, er hvad jeg har at sige til det!

Rejser til Chile Torres del Paine

Vi så søde guanacoer, og så selvfølgelig de ikoniske to bjerg-“tårne”. Det er svært at beskrive med ord, men det var bare helt fantastisk!

Stort set alle kan være på sådan en udflugt her – så længe du kan klare at køre på lidt bumpede veje, for dem er der masser af! Et lille tip er at tage de forreste sæder i bussen, for der bumper det lidt mindre.

Jeg har rejst meget rundt i snart 70 forskellige lande, og jeg må sige, at det her har været en af mine absolut største naturoplevelser! Næste gang jeg kommer til Torres del Paine bliver det for at vandre enten det 4 dage lange W-trek eller for at udfordre mig selv med det 9 dage lange O-trek. Det kan da kun blive en fantastisk oplevelse at vandre i de her omgivelser?

Rejser til Chile Torres del Paine

Drømmer du om en rejse til Patagonien? Så tag et kig på denne rejse til nogle af Chiles smukkeste landskaber.

Fra Chile til Bolivia

Vi var afsted lidt uden for højsæsonen, så vi måtte køre til byen Punta Arenas ca. 3 timer væk for at finde en lufthavn, hvorfra vi kunne komme videre på vores Chile-eventyr. Vi fløj allerede dagen efter ankomst, så det var ikke lang tid, vi havde i byen. Havde vi haft lidt længere tid, kunne vi have været ude at se pingviner, som området er meget kendt for. Det må jeg gøre næste gang, jeg kommer forbi – i denne omgang gik vi bare lidt rundt og kiggede på byen.

Rejser til Chile Punta Arenas

Fra Punta Arenas i det sydlige Chile tog vi flyet op mod den nordlige del af landet. Vi havde en mellemlanding i Santiago de Chile med kun 40 minutter til at skifte fly – aldrig har jeg løbet så stærkt i mit liv! Hvad gør man ikke for at nå så vidt omkring som muligt? Men vi nåede flyet videre til Calamas, og herfra kørte vi videre til ørkenbyen San Pedro de Atacama, ca. 1,5 time fra lufthavnen.

San Pedro er en rigtig fed lille by, der primært lever af turisme. Her er meget hyggeligt at gå rundt, og faktisk er hovedgaden i byen bare en jordvej – lidt anderledes, end hvad vi er vant til herhjemme! Byen er lidt en oase i ørkenen, for selvom de omkringliggende landskaber er meget tørre, kan der godt komme vand her. Nogle gange får de faktisk rigtig meget af det, men for det meste er her bare rart at være med en behagelig temperatur. Perfekt til at gå på lidt souvenirshopping.

Rejser til Chile San Pedro de Atacama

I første omgang nåede vi kun lige at snuse til San Pedro, for vi skulle videre på tur til Bolivia! Vi havde faktisk kun én nat i San Pedro, men da grænsen til Bolivia ligger i 4.400 meters højde vil jeg på det kraftigste anbefale andre at tage mere end én overnatning inden. Vi var ærlig talt lidt udfordrede af højdesyge, men heldigvis vænnede kroppen sig hurtigt til det, så vi kunne nyde dagene i Bolivias vilde landskaber.

Saltørkenen i Bolivia

De fleste, der besøger Bolivia, kommer for at opleve saltørkenen ved Uyuni – og det gjorde vi også! Vi havde tre dage i landet, og de var fyldt med spektakulære udsigter og landskaber, der mest af alt minder om noget, der hører til på månen.

Mange steder kan se ret øde ud, men her er faktisk et rimelig rigt dyreliv.
Lamaerne og vicuñaerne (som også er en slags lamaer) dominerede landskaberne men fik også set bl.a bæltedyr og vichachas, der mest af alt ligner en blanding mellem en kanin og en hamster.

Undervejs på turen skulle vi selvfølgelig også have de obligatoriske sjove billeder i saltørkenen. Vores guide hjalp os til at finde alle de sjove vinkler. Man kan godt føle sig lidt fjollet, når man hopper rundt på hans kommando, men resultatet er jo meget skægt…

Rejser til Bolivia saltørken Uyuni

Turen rundt i hele området er bumpet og overnatningsstederne og maden er simpel. Har du pengene, vil jeg anbefale dig at skrue lidt op for overnatningsstederne, hvis du rejser i deres vinter som os. Vi havde nogle meget kolde nætter, og næste gang tager jeg i hvert fald den gode sovepose med. Der er dog en væsentlig prisforskel, da der er meget få hoteller af højere standard i denne del af Bolivia. Uanset hvad, så vil jeg sige, at de simple og lidt kedelige overnatningssteder var turen værd – for naturen er alt andet end kedelig!

Månedalen ved San Pedro de Atacama

Fra Bolivia tog vi igen tilbage til San Pedro de Atacama, og det var skønt at komme tilbage til et godt hotel og et dejlig varmt bad! Vi fik frokost på byens lille Plaza – og jeg drømmer stadig om de lækre tacos, jeg satte tænderne i.

Om eftermiddagen blev vi hentet og skulle en tur ud i Månedalen for at se solnedgangen. En fantastisk tur! Selvom vi havde fået mange indtryk de sidste par dage, var det her en dejlig naturoplevelse i roligt tempo. Det ligger blot 15 min fra San Pedro by, og det var godt at komme ud at gå en smule og få lidt vind i håret.

Rejser til Chile San Pedro de Atacama

Landskaberne ligner noget fra Det Vilde Vesten, eller ja, fra månen, når nu man tænker på dalens navn. Turen sluttede med rødvin og ost og solnedgangen over Marsdalen, der ligger lige ved siden af. En smuk afslutning på vores besøg i Atacamaørkenen.

Vil du også skåle i rødvin mens du nyder udsigten over Månedalen? Se en af vores skønne rejser til Chile lige her.

Rundtur i Santiago de Chile

Fra ørkenlandskaber til noget helt andet! Vi sluttede nemlig rejsen af i storbyen Santiago de Chile – en by, der virkelig deler vandene. Nogle elsker den, andre synes den er kedelig. Jeg hører til den første kategori, for det er en flot by, og med udsigt til de store Andesbjerge, fås en smukkere placering ikke.

Rejser til Chile Santiago de Chile

Første dag gik med at møde vores gode samarbejdspartner i Chile, og vi kom med en af deres dygtige guider ud at se byen. Her fik vi et godt indblik i Chiles historie, med Pinochets diktatur, amerikanernes involvering osv.

Aftenen gik med en super middag på restauranten Boca Naris, der ligger tæt på vores nye ”upgrade hotel” Ismael 312. Fremragende sted at smage vin og fantastisk betjening og mad til en fornuftig pris.

Udflugt til vingård og Valparaiso

Dagen efter fortsatte vintemaet da vi skulle på dagstur. Vi startede ved en af de verdensberømte vingårde uden for Santiago. Jeg har flere gange været på vinture, og det her var en af de bedste! Meget informativ og tilpas tid og tempo. Turen fortsatte til farverige Valparaiso, hvor eftermiddagen gik med at trave op og ned af de stejle og smukke gader. Det her er et sted, jeg klart vil anbefale alle med tid at tage minimum 1 overnatning, og så bare fare lidt vild i de hyggelige gader og gå på opdagelse.

Rejser til Chile Vingård
Rejser til Chile Valparaiso

Vi rundende dagen af ved Vina del Mar, der er et meget populært strandmål i weekenderen for folk fra Santiago. Stranden var fin, men jeg synes ikke, at byen har så meget charme. Vina del Mar ligger dog næsten groet sammen med Valparaiso, så du kan sagtens tage hertil en dag og ligge på stranden derfra.

Rejser til Chile Vina del Mar

Farvel og på gensyn til Sydamerika!

Vi er nu tilbage i Santiago, og turen er ved at nå sin ende. Jeg har rundet et par hoteller for at finde nogle gode til jer gæster, og så har vi planer om at gå lidt rundt i byen på egen hånd i morgen formiddag, inden vi skal flyve mod Danmark om eftermiddagen. Vi har rejst rigtig meget rundt de sidste tre uger, så at vi flyver med Air France til Billund med kun ét stop i Paris er virkelig dejligt!

Jeg håber, at du er blevet inspireret til dit eget Sydamerika-eventyr! Har du ikke fået det hele med, kan du læse om mine første dage i Brasilien og Uruguay her, og om mine mange is-oplevelser i Argentina og Chile her.

Mange glade rejsehilsner fra Morten, Sydamerikaekspert hos C&C Travel.

Psst… Er du også blevet helt lun på rejser til Chile? Så se vores rejser til Chile her!

Kunne du li' opslaget?
Del på de sociale medier!

Andre indlæg fra Chile

Andre indlæg fra denne forfatter