C&Cs Thailandseventyr III

Thailand

Sidste indlæg fra vores firmatur til skønne Thailand sluttede med, at jeg lovede jer en omgang ø-paradis vol. II, og det skal I få!

Koh Phangan – full moon party og Palle alene i verden

… Eller C&C alene på en strand på Koh Phangan i hvert fald. Det kommer jeg tilbage lige om lidt.

Efter Koh Tao hoppede vi på færgen til Koh Phangan. En relativ kort sejltur, så med afgang tidligt om morgenen ankom vi til næste destination ved middagstid. Personligt var jeg spændt på denne ø, og jeg vidste ikke rigtig hvad jeg skulle forvente. Jeg var helt bevidst om, at netop Koh Phangan er verdenskendt for at afholde de vildeste full moon-fester, men (heldigvis, om man vil) lå eventet ikke samtidigt med vores besøg på øen. Vi ankom til havnen i hovedbyen, og herfra skulle vi på en 20 minutters køretur til Havana Beach Resort. Et hyggeligt hotel, som mildt sagt har været knap så heldige med udformningen af deres pool. Bedøm selv!

Nå, da vi havde grinet af og fået os installeret, skulle stranden udforskes. Det stod ret hurtigt klart, at der ikke var frygtelig mange mennesker i området udover os. Bevares, vi var også lidt tidligt på den i forhold til højsæsonen, men det var der tilsyneladende ingen, som havde fortalt vejret. Det var forrygende! Stranden er ikke så lang, og der ligger en række mindre hoteller, men der er på ingen måde tætbebygget.

Der ligger en lille kiosk på stranden og verdens mindste by en kort gåtur derfra, men hvis shoppegenet er dominerende i din DNA, så kan det godt blive nogle lange dage her.

Palmestrand, SUP og minigolf

Der var ikke lagt de vilde planer for, hvordan tiden på Koh Phangan skulle fordrives. Derfor blev det primært til at ligge på stranden og bade i det krystalklare vand – aaaaaah! Der var godt nok en smule lavvandet, men ikke noget der var et egentlig problem. I varmen var det bare virkelig skønt, at kunne blive kølet lidt af. Sådan tænkte vi i hvert fald, indtil vi første gang kastede os i bølgen blå. Holy Buddha! Havet var altså næsten ligeså varmt som luften, og det siger ikke så lidt, for vi svedte. Sådan rigtig meget! Nu skal det ikke lyde som brok, for det er det på ingen måde. Vi nød varmen i fulde drag. Nogle lå på en liggestol med en god bog, andre spillede kort, nogle tøffede rundt og så området lidt an, mens vi var et par stykker som lejede stand-up paddle boards og padlede ud på eventyr. Hvis det lyder til at vi nød livet, så er det fordi vi gjorde netop det!

Nu er det lige før, at jeg glemmer noget af det allervigtigste. Maden! Åh gud, hvor kan de lave mad i Thailand. Heldigvis havde et par af de andre hoteller langs stranden åbent, så vi kunne udforske lidt forskellige spisesteder. Om der er noget helt fortryllende ved, at sidde midt på stranden i kridhvidt sand med udsigt over det mørke hav i måneskin, og med ingen andre lyde end bølgeskvulp og svag loungemusik? Ja! Bare ja. Det er fuldstændig magisk.

Den ene aften fandt vi en lille minigolfbane cirka 20 minutters gang fra resortet, og det skulle selvfølgelig testes. Der gik lidt (læs: ret meget!) konkurrence i den, men vi havde det virkelig sjovt, og da det hele var overstået var vi stadig ligeså gode venner, som før det hele gik løs. Heldigvis!

Lokale markeder og stemningsfuld by

For at der ikke skulle gå fuldstændig økuller i den, tog vi i samlet flok en tur til hovedbyen. På vejen svingede vi omkring en af øens seværdigheder – et gigantisk træ. Nå ja, det er trods alt bare et træ, men så fik vi da lige strukket benene.

Vi brugte en eftermiddag på, at tulle rundt på det lokale marked. Der var souvenirs, tøj og streetfood en masse. Vi spiste grillspyd, seafood og is i lange baner, vi fik noget koldt at drikke og nød pulsen i den lille by. Jeg skal heller ikke afvise, at der blev shoppet en lille smule fornødenheder – altså tøj og souvenirs.

Ingen bytur uden en omgang massage, så det fik vi naturligvis også presset ind i dagsprogrammet, inden vi rundede dagen af med endnu(!) en fantastisk lokal middag. Der var ikke et øje tørt.

Sidste ø-stop: Koh Samui

Efter et par nætter på Koh Phangan gik turen mod sidste ø-hops destination i denne omgang, nemlig Koh Samui. Øen er den største af de tre, og uden tvivl det sted med mest puls og liv. Vi blev indkvarteret på det hyggelige Samui Natien Resort, som ligger midt på den travle strand med den livlige by lige i baghaven. Et perfekt sted, hvis man godt kan lide at have flere muligheder lige ved hånden.

ny
60590685_1331527856996315_1021904364760989696_n

Turen fra Koh Phangan til Koh Samui var super kort, så transporttid var der ikke meget af. Dog alligevel tilstrækkeligt til, at det kunne bruges som undskyldning for at flyde på stranden resten af ankomstdagen. Stranden på Koh Samui er helt anderledes end de to foregående steder vi besøgte. Den er lang, hvid og flot, så på den konto er der slet ingenting at komme efter. Der ligger et hav af restauranter og hoteller, der er musik alle steder, lokale sælgere med balloner og is, og et stort udbud af massage midt på stranden. Dér adskiller den sig fra de to mindre øer, som er mere rolige og hvor mulighederne er generelt er færre. Den lille by ligger også lige udenfor døren, så hvis I (ligesom de fleste af os) er vilde med lokale markeder, frisk frugt, thai-is, restauranter, barer og scooter-udlejnings-steder, så vil I elske Koh Samui.

IMG_E2125
IMG_E2160

Enhjørningen Ella og dragshow

Planen var at tage på udflugt på Koh Samui. At leje et par scootere og køre ind på øen, væk fra strandene og turisterne for at opleve regnskov og vandfald. Jeg elsker vandfald, og det er altid højt på min liste at se nye flotte vandfald. At vi så fik afslag på at leje scootere, fordi jeg i et ærligt øjeblik fik fortalt at jeg aldrig har kørt sådan et dyr før, tja.. Det var super ærgerligt, men set i bakspejlet rigtig betryggende. De forklarede nemlig afslaget med, at de var bekymret for at vi skulle komme galt afsted. Dét sætter jeg stor pris på og med skam må jeg tilstå, at jeg havde forventet mig mindre af den rare Thaimand. Hans primære formål var faktisk ikke at leje os scootere for alt i verden uden hensyn til vores (og andres – bevares) sikkerhed. Hatten af for det!

I stedet for at fræse ud i blå på motoriserede køretøjer, hoppede vi i stedet alle sammen i bølgen blå med Enhjørningen Ella. Dét var også en skøn oplevelse og hvis I tænker, at det må have set morsomt ud med syv fuldvoksne mennesker, som tumler rundt med et forvokset badedyr, så har I ganske ret.

Eftermiddagene og aftenerne på Koh Samui blev brugt i byen. Shopping, skrædderbesøg, isspiseri, farverige drinks og dragshows stod alt sammen på agendaen. Vi blev hvervet til et af de flere farverige dragshows i byen af deltagerne selv, og det er saftsuseme svært at afslå sådan nogle flotte damer. Selvfølgelig opstod der også mulighed for, at få foreviget øjeblikket og det skulle da så absolut udnyttes.

Tak for denne gang til ø-livet

Vores dage på de tre skønne øer med bountystrande, sol, palmer og absolut afslapning måtte jo naturligvis have en ende. Nuvel, vi kunne nemt have snuppet en uge mere med sol og sommer, men nogle gange er livet bare uretfærdigt.

Spøg til side 🙂

I næste og sidste del af føjetonen, kan I læse om vores besøg på en lille lokal skole, en tur med nattog op igennem Thailand og vilde Bangkok.

Er du også blevet lun på en tur til Thailand? Se vores rejser til Thailand her og bestil et uforpligtende tilbud på en skræddersyet drømmerejse!

Kunne du li' opslaget?
Del på de sociale medier!

Andre indlæg fra Thailand

Andre indlæg fra denne forfatter