Katharinas Costa Rica I

Costa Rica

Hej alle sammen!

Jeg er netop draget til Costa Rica, hvor jeg den næste uge rejser rundt på egen hånd for, at opleve det smukke og frodige land. Efterfølgende tager jeg videre sydpå til Colombia, hvor jeg på to uger skal suge så meget til mig som overhovedet muligt – men mere om det i en anden blog. Allerførst vil jeg lige påpege, at det er første gang jeg sætter mine ben på dette kontinent, så for mig er det en helt ny og spændende oplevelse!

Kør-selv ferie i Costa Rica

Jeg ankom til San José om aftenen, samme dag som jeg var rejst fra Danmark. Smart i forhold til tidsforskellen, for det var direkte på hovedet i seng og da jeg vågnede næste morgen, var jeg klar til at starte mit eventyr. Som det første samlede jeg min lejebil op i receptionen på hotellet. Jeg boede i øvrigt på Hotel Presidente, som ligger meget centralt og er et virkelig pænt og hyggeligt hotel. Anyway, jeg kørte fra hotellet, ud i byen og videre mod Arenal. Det er en tur på ca. fire timer på rigtig gode veje og igennem det smukkeste landskab. Generelt er min oplevelse, at trafikken forløber problemfrit – folk kører pænt og er hensynsfulde, og det er slet ikke et virvar som vi eksempelvis kender det fra Sydøstasien. Det giver en stor frihed at have egen bil, så det vil jeg uden tvivl anbefale til alle jer, som skal på en tur hvor det er muligt.

Rejser til Costa Rica

Alt det bedste fra frodige Arenal

Jeg ankom til Arenal og hotellet Arenal Volcano and Therminal Experience sidst på dagen, efter at have gjort tusinde stop på vejen for at tage billeder af små flækker, ananasmarker, udsigtspunker og hvad jeg ellers lige faldt over.

Da jeg ankom begyndte det at regne, og det væltede ned som jeg sjældent har oplevet det. Det var helt vildt! Nuvel, det skulle ikke holde mig tilbage, så jeg hoppede alligevel i badetøjet og spurtede ud i hotellets egne varme kilder (som i øvrigt er helt naturlige og virkelig varme – knap 40 grader). Det var virkelig afslappende og jeg kom næsten helt i zen, så regnvejret kunne bare komme an! Til aften tog jeg bilen og kørte de cirka fem minutter det tager ned til La Fortuna by. Der er masser af små butikker, turarrangører og spisesteder. Super hyggeligt og masser af liv. (Indrømmet – billederne er alle taget på 2. dagen, hvor solen skinnede så fint!),

Rejser til costa Rica

Vulkan, vandfald og ziplining i junglens top

Jeg slog øjnene op til det smukkeste vejr på andendagen i Arenal. Hurra for det! Dagens program stod nemlig på vandring tæt ved vulkanen, som i øvrigt er aktiv. Yes, det stemmer! Og hvis I ser godt efter kan I endda se, at det ryger en smule fra toppen. Derudover havde jeg ziplining og vandfaldsjagt på programmet. Det lyder ikke dårligt, vel?

Rejser til Costa Rica

Området omkring Arenal er virkelig frodigt (det er uden tvivl en af fordelene ved at rejse i regnsæsonen) og regnskoven står tæt og ufremkommelig mange steder. Dagens første eventyr var ziplining. Det har jeg ikke prøvet tidligere, men allerede efter første ud af syv ture var jeg fuldstændig solgt. Og det på trods af, at jeg var døden nær af skræk inden første tur. Det giver et kæmpe kick og udsigten er for vild. Der er regnskov så langt øjet rækker, vulkanen der tårner sig op og flere store vandfald. Helt klart en anbefalelsesværdig oplevelse. Der er også mulighed for eksempelvis at ride på heste eller white water rafte, så der er noget for enhver.

La Fortuna vandfald

Da adrenalinen havde lagt sig, begav jeg mig ud på en mindre trekkingtur ned mod La Fortuna vandfaldet. Jeg elsker vandfald, så det havde jeg glæder mig meget til, og selve vandfaldet skuffede bestemt heller ikke.

Nu har I set de billeder af vandfaldet, som jeg allerhelst vil vise jer og som jeg drømte om, at det så ud i virkeligheden. Men altså, det er bare ikke hele sandheden. Vandfaldet og området er smuk og uden tvivl et besøg værd! I skal bare være klar over, at I ikke er de eneste der får den idé. Se bare her.

Rejser til Costa Rica

Og så er vandet i øvrigt pivkoldt, men I den fugtige hede er det faktisk nærmest rart.

Spisesteder i La Fortuna by

Jeg sluttede dagen af med, at spise på Don Rufino i La Fortuna by. Den restaurant havde jeg fået anbefalet af Cristina, som er vores gode samarbejdsparter i Costa Rica. En anbefaling som jeg gerne vil give videre og dele med jer! Hvis I er mere til pizza end bøf og blæksprutter, så stik hovederne forbi Pizza Ranch. Det er verdensklasse. Lava Lounge skulle efter sigende også være en dejlig oplevelse, så slå jer løs!

Arenal Hanging Bridges og kør-selv eventyr

Sidste dag i Arenal skulle spenderes i regnskovens top. Cirka 20 minutters kørsel fra hotellet ligger Arenal Hanging Bridges, som er et kæmpe område med et stisystem på 4 kilometer, hvor man undervejs forcerer flere broer og ikke mindst hængebroer. Den højeste af hængebroerne er svimlende 50 meter over skovbunden! Der er frodigt og masser af spændende botanik. Det er lidt sparsomt med dyreliv, men med en guide kan I formentlig spotte små frøer, slanger og ederkopper og, hvis I er heldige, små vildsvin og aber. Fugle er der tilgengæld masser af og de er virkelig flotte og farverige.

Rejser til Costa Rica

Og så lige en kæmpe tommel op for affaldssortering og recycling. Det er faktisk noget, som jeg har set mange steder i landet og det gør mig glad helt ned i maven.

Impulsive oplevelser og alt det som Costa Rica kan

Efter denne oplevelse satte jeg kurs mod Playa Tamarindo på Costa Ricas stillehavsside. En køretur på omtrent fire timer, hvis man vel at mærke kører i ét hug. Det gjorde jeg langt fra, fordi jeg blev distraheret af så mange spændende ting undervejs. Allerførste stop kom, da en bil foran mig havde spottet et vildt dovendyr. Hvis der på forhånd var én ting, som jeg havde ønsket mig at få ud af denne tur, så var det at se et dovendyr. Jeg var ovenud begejstret og er det faktisk stadig! Og ja, dovendyr bevæger sig fuldstændig lige så langsomt, som de gør i tegnefilm.

Mit næste stop var en lille lokal souvenirshop, som serverede god costaricansk kaffe og lå med en fantastisk udsigt over landskabet.

Rejser til Costa Rica

Herefter gjorde jeg holdt ved et udsigtspunkt, og faldt i snak med nogle lokale sælgere. De var super søde – og det lykkes dem at overtale mig til, at bruge alt for mange penge i deres boder. Tilgengæld fik jeg en hyggelig snak og lov til at tage billeder af dem.

Rejer til Costa Rica

Lokal kvægauktion og frokost på spansk

Jeg kom også forbi en lokal kvægauktion. Dét blev jeg altså også nødt til at se lidt nærmere på. Der var hundredevis af kvæg og næsten ligeså mange lokale cowboys med læderstøvler og hat. Ingen talte et ord engelsk, men de var venlige og lod mig kigge med fra sidelinjen. Det var en vildt sjov oplevelse.

Rejser til Costa Rica

Allersidste stop inden jeg nåede Playa Tamarindo var i en lille lokal flække, hvor jeg skulle have lidt frokost. Igen ingen kommunikation på engelsk, men den søde dame forstod at jeg skulle spise, så hun biksede noget lækkert og lokalt sammen til mig til ingen penge. Summa summarum: friheden ved at have egen bil er stor og giver plads til at komme tættere på de lokale mennesker og de lokale oplevelser. Og lige netop disse oplevelser er grunden til, at jeg elsker at komme ud i verden!

Next up: Playa Tamarindo og stillehavsstrand

Nu er jeg velkankommet til Playa Tamarindo og er klar til at opleve alt, hvad området har at byde på. Det er primært en stranddestination, og jeg har hørt rygter om god surfing, dejlig mad og store krokodiller, så jeg skal uden tvivl på opdagelse de næste par dage!

Vil du gå i mine fodspor og opleve de smukke, grønne landskaber i Costa Rica? Så tag et kig på vores rejser til Costa Rica! Husk, at vi skræddersyer rejsen lige efter dine drømme…

Kunne du li' opslaget?
Del på de sociale medier!

Andre indlæg fra Costa Rica

Andre indlæg fra denne forfatter